Hoppa till sidans innehåll

Allergi, intolerans och dieter. Hur ska man tänka när man bjuder på kalas? Buffés allergiexpert Elisabeth Ekstrand Hemmingsson ger svaren och tipsar om hur du anpassar din bjudning så att alla kan njuta av maten.

Text: Therese Elgquist

När man bjuder många på mat är det nästan alltid någon som är allergisk eller intolerant mot mjölkprotein, ägg, laktos eller gluten. Fråga redan i inbjudan, så hinner du ta hänsyn till det. Den berörda gästen uppskattar omtanken och kan ofta bidra med tips och vid behov ta med sig alternativ. Genom att sedan lägga ner lite extra tanke kring planeringen av maten kan du laga rätter som de flesta kan äta.  

- Tricket är att inte krångla till det, och att duka upp så ”rena” rätter som möjligt, säger Elisabeth Ekstrand Hemmingsson, matskribent som bland annat allergianpassar recept i tidningen Buffé.

Som exempel på ”rena” rätter nämner hon varmrökt laxsida eller helstekt marinerad fläskfilé. Elisabeth tipsar:

Servera med ris- och potatisrätter utan ägg och mjölk, de klarar de flesta. Komplettera gärna med separata skålar med kokt quinoa, bönor av olika slag och ugnsrostade rotfrukter eller grönsaker.

Förslag på goda, glutenfria recept till kalaset hittar du lite längre ner. Till detta några goda såser, varav någon utan laktos och mjölk. Det är sällan problem att hitta laktosfria mejeriprodukter, och för att göra det ännu enklare kan det ibland vara värt att köra på laktosfritt till alla. Pris- och smakskillnaden är ofta försumbar. Mjölkfria alternativ finns det också rätt gott om, baserade på havre, ris eller soja.

Elisabeth är själv glutenintolerant och har skrivit kokböcker om glutenfri matlagning och bakning.Testa hennes recept på havre- och lingonlimpa med morot och solrosfrö, ett glutenfritt bröd som går lika bra att baka ut som kuvertbröd till festbuffén.

Paj är tacksam bjudmat och går utmärkt att anpassa till respektive allergi eller intolerans, med glutenfri mjölmix i stället för vetemjöl och svampstuvning i stället för äggstanning. I dag finns det flera sorters naturligt glutenfria mjöl som också går att göra pajdeg av; kikärtsmjöl, rismjöl och majsmjöl för att nämna några.

Färska bär eller frukter med olika tillbehör, där gästen själv kan välja och kombinera ihop sin dessert, blir en fräsch avslutning med något för alla. Varför inte testa en riktigt smarrig raw chokladmousse med avokado som "hemlig" ingrediens? Fri från både laktos och gluten. Bjud med färska bär, ta dem du tycker bäst om eller som finns i säsong. 

Gästens förberedelser

Som gäst med födoämnesallergi eller intolerans kan det vara bra att prata med värden eller värdinnan i förväg. Att erbjuda sig att ta med glutenfritt bröd underlättar. Är du laktosintolerant och brukar ta enzymtabletter, gör det gärna i samband med bjudningen.

Kalasmat för olika dieter

LCHF, stenålderskost och GI. Hur bör man som värd förhålla sig till gäster som går på diet? Elisabeth menar att en diet eller kosthållning, som inte grundar sig på en faktisk allergi eller intolerans, inte ska behöva försvåra för den som bjuder in till fest.

- Jag tycker att ”dietgästen” har ansvaret att i förväg höra sig för om det finns någon mat som passar. Hur man annars kan ordna det med maten beror på tillfället, säger Elisabeth.

ICA återkallar ICA panerade Nuggets av griskött, och ICA panerad schnitzel av griskött Läs mer