Då det har förekommit felaktiga budskap gällande halalslakt vill vi förtydliga och förklara vad som gäller kring halalslakt i Sverige.
ICA följer svensk lagstiftning vilket bland annat innebär att djur ska skyddas mot onödigt lidande och får inte slaktas utan bedövning. Detta gäller för allt kött både svenskt och importerat som tillhandahålls i ICA butikerna.
Lamm och fågel får i Sverige bedövas med elbedövning. Elbedövning accepteras av många av världens muslimer därav får man halalslakta i Sverige utan att man kommer i konflikt med djurskyddslagen. Nötkreatur som halalslaktas bedövas med bultpistol, precis som vid all annan nötslakt. Vid halalslakt måste även övriga bestämmelser i djurskyddslagen följas (ex regler för drivning, avblodning, uppställning).
Det som skiljer konventionell slakt mot halalslakt är att det till exempel finns speciella bestämmelser vem som får utföra slakten och hur djuret ska vara vänt vid halalslakt. Dessa bestämmelser är dock inget som bryter mot djurskyddslagen.
Det är viktigt att skilja på halalslakt och kocherslakt. Kocherslakt är utan bedövning och är därmed inte tillåtet i Sverige.
För att din ansökan ska gå igenom behöver alla fälten vara ifyllda korrekt. Kontrollera så att du inte missat att fylla i ett fält eller fått ett fält rödmarkerat vid ansökan. Om ett fält blivit rött betyder det att informationen som står där inte är godkänd. Håll muspekaren över frågetecknet i fältet om du är osäker på vad som ska fyllas i.
Om du får ett felmeddelande efter att du har fyllt i din ansökan kan det bero på någon av följande orsaker:
- Du har redan ett ICA-kort eller är redan Stammis.
- Du har skyddad adress.
Om något av dessa stämmer in på dig behöver du kontakta kundservice.
Det kan också bero på att du inte är folkbokförd i Sverige. I så fall behöver du fylla i en ansökan här istället.
Om inget av dessa stämmer in på dig men du fortfarande inte får igenom din ansökan beror det på att du behöver ansöka med en engångskod från kassan. Be om en engångskod för ansökan när du är i kassan och fyll i koden när du gör din ansökan på hemsidan.
Har du ett ICA Kort kan du beställa nytt kort direkt under dina inställningar (kräver inloggning) som du når under ditt namn längst upp på sidan. Du kan även kontakta ICA Kundservice på telefon 033-47 47 90.
Har du något av ICAs bankkort kan du dygnet runt spärra det eller beställa ett nytt kort direkt på icabanken.se, i ICA Bankens app eller på telefon 033-47 47 90 knappval 2.
Du kan välja att återställa ditt lösenord på ica.se genom att klicka på ”Glömt lösenord?” som finns på inloggningssidan eller knappen nedan. Då skickas ett mejl med en länk där du kan byta lösenord själv.
Har du inte tillgång till din mejladress eller finns den ej registrerad hos oss så kan du kontakta vår kundservice på telefon 033–47 47 90 så hjälper vi dig att uppdatera din mejladress.
Du använder samma lösenord för ica.se och appen ICA.
För dig som får faktura/kontoutdrag varje månad: Använd det förtrycka inbetalningskortet som följer med. Extra förtrycka inbetalningskort beställer du via kundtjänst på telefon 033-474790.
På ej förtrycka inbetalningskort anger du:
Betalningsmottagare: ICA Banken AB.
Bankgironummer: 204-3727.
Meddelande till betalningsmottagare: Ditt kontonummer och lägger till siffran 18 (5XXXXXXXX18).
Just nu cirkulerar bluffmeddelanden i ICAs namn via SMS, mejl, Facebook och telefon. I sådana meddelanden står det vanligtvis att man vunnit ett presentkort från ICA och att man endast behöver klicka på en länk i meddelandet för att ta del av detta. Man ombedes sedan fylla i sina person-, kort- eller kontouppgifter.
Läs merICA Kort-ärenden: 8-17
ICA Banken: Vardagar 8-20 Helger 10-16
Spärra bankkort dygnet runt