Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Var med och må bra

9 handla-mat-tips

för bättre hälsa

Vägen till magen går via kundvagnen. Frågan är: Vad ska man fylla den med om man månar om sin hälsa? Ta del av våra tips!

Publicerad den 7 maj 2015

När man står där i butiken med en tom kundvagn och ont om tid, är det lätt att släppa sina hälsosamma ambitioner och i stället gå den vanliga rundan och hugga de vanliga produkterna. Vitt bröd. Sötad yoghurt. En påse chips. Aha, extrapris på lösgodis – hit med en skopa!

Att skapa nya vanor är definitivt inte lätt. För att hjälpa dig på vägen har vi sammanställt en lista med tips på hur du handlar hälsosammare. Börja gärna med punkt 1 på listan. När den har blivit en vana kan du lägga till punkt 2, sedan punkt 3 – och så vidare. Genom att ändra dina vanor stegvis blir omställningen inte så stor, och chansen är större att du håller fast vid ditt nya sätt att handla och äta.

Handla hälsosammare – 9 tips 

✔ Ät mycket grönsaker, frukt och bär – minst tre rejäla nävar grönsaker och två frukter/nävar bär om dagen. Välj efter säsong.

✔ Ät mer bönor, ärter, linser, nötter och fröer.

✔ Välj fullkornsprodukter av flingor, gryner, bröd, pasta och ris. Välj nyckelhålsmärkt, då är även socker och salt begränsat.

✔ Välj mjuka, vegetabiliska fetter och oljor.

✔ Ät mer fisk och skaldjur och välj grönlistade sorter på WWFs lista eller MSC-märkt.

✔ Välj livsmedel med lägre salthalt när du köper bröd, chark, färdigmat eller ost.

✔ Välj mejeriprodukter med lägre fetthalt och med låg sockerhalt. 

✔ Välj naturbeteskött med hög kvalitet och ät det i mindre portioner.

✔ Ta vara på vardagsmotionen och försök få in minst 30 minuters rörelse varje dag, exempelvis genom att ta trappan i stället för hissen eller promenera på lunchen. 

ICA har tagit fram råden ovan i samarbete med Maj-Lis Hellénius, professor i allmänmedicin vid Karolinska Institutet. Råden baseras på Livsmedelverkets nordiska näringsrekommendationer.