Bild laddas
ICAs dietist tipsar

Nyttig veckomeny

Vår nyttiga veckomeny innehåller 7 nyckelhålsmärkta middagar, perfekt för veckans matplanering. Alla recept är skapade av ICAs kockar och utvalda av ICAs dietist. Ny meny varje vecka.
Tips! Så här tar vi fram vår nyttiga veckomeny.

Veckans nyttiga meny

Få hjälp att planera din vardag, veckans meny kommer här.

  1. 1. Kryddgrillad kyckling med mangosalsa och couscousfyllda salladsblad

    11
    0
    Kycklingfiléer som du vänder i en kryddblandning av fänkålsfrö, chilipulver och spiskummin innan du grillar dem och serverar med couscous och en piffig salsa på mango, salladslök och gurka. Ett nyttigt och fräscht recept med så mycket sting som du själv väljer.
    Kryddgrillad kyckling med mangosalsa och couscousfyllda salladsblad
  2. 2. Lins- och zucchinigryta med paprika

    36
    9
    Den här mustiga lins- och zucchinigrytan är full med smak. Balansen mellan den söta paprikan, heta chilin och sältan gör smaklökarna glada. Dessutom är det nyttigt. Bra för dig och bra för klimatet!
    Lins- och zucchinigryta med paprika
  3. 3. Halstrad lax med ljummen tapenadepotatis

    6
    1
    Halstrad lax med ljummen tapenadepotatis är en rätt med mycket smak. Du blandar den kokta potatisen och broccolin med tomater, basilika och tapenade. Servera med halstrad lax. Smaklig måltid!
    Halstrad lax med ljummen tapenadepotatis
  4. 4. Morotsplättar med dragonyoghurt

    50
    1
    Morotsplättar med dragonyoghurt är en måltid som riktigt smälter i munnen. Plättarna blir härligt krispiga och frasiga när de steks i olivolja i den heta pannan. Till detta serveras en matig yoghurt med smak av dijonsenap och dragon samt bönris.
    Morotsplättar med dragonyoghurt
  5. 5. Grillad kyckling med bellaverde och pestopasta

    2
    0
    Bellaverde, även kallad sparrisbroccoli, är en späd och långsmal broccoli med fin sötma. I detta recept serveras bellaverden grillad, tillsammans med en krispig fänkålssallad, smakrik pasta pesto och grillad kyckling. Mycket gott!
    Grillad kyckling med bellaverde och pestopasta
  6. 6. Räkor cevice-style med avokado och koriander

    47
    0
    En frisk och fräsch salladsrätt med räkor, som får fina smaker av avokado, röd peppar, tomat, olivolja, lime och koriander. Rätten är mycket snabblagad och tillagas på mindre än en halvtimme. Smaksätt gärna dressingen med lite honung för extra sötma.
    Räkor cevice-style med avokado och koriander
  7. 7. Torskrygg med linser, haricots verts, tomat och citron

    15
    3
    Kan man laga torsk med linser? Ibland är det de mest oväntade kombinationerna som gör succé vid matbordet. Med haricots verts, tomater och mangold blir det dessutom en färgglad fröjd för ögat.
    Torskrygg med linser, haricots verts, tomat och citron
  • Bild laddas

    Fakta om Nyckelhålsmärkningen

    När du ser ett recept eller en produkt med nyckelhålsmärkningen betyder det att det är ett nyttigare alternativ. Kriterierna för att få använda märkningen skiljer sig mellan olika produktkategorier och mellan olika typer av recpet men det mest centrala är att produkten eller receptet innehåller mindre socker och salt, mer fibrer och nyttigare fett. De baseras på den senaste forskningen om vad vi behöver äta för att må så bra som möjligt. Det ska vara enkelt att välja en hälsosam vardag!

    Läs med om Nyckelhålet hos Livsmedelsverket

  • 500 gram frukt och grönt varje dag

    Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fem knytnävsstora portioner av av frukt, bär och grönsaker om dagen. Så mycket är bra att äta för att öka chansen till ett hälsosamt liv. Det motsvarar 500 gram för vuxna och 400 gram för barn. Helst ska man äta ungefär hälften frukt och hälften grönsaker och här ingår färskt, fryst och konserverat. Färska äpplen, fryst broccoli och kikrtor på burk, allt räknas!

    Några exempel på cirka 500 gram frukt och grönt:

    • 1 blodapelsin, 1 äpple, 1 morot, 1 dl blåbär och en näve broccoli
    • 1 kiwi, 1 banan, 1 morot, några sparrisar och krossade tomater i en köttfärssås
    • 1 banan, vegetariska biffar på linser, 1 liten palsternacka, 1 dl gröna ärtor och ett äpple

Du kanske också är intresserad av...

Nyttigare vardag

Så här tar vi fram nyttiga veckomenyn

Recept på nyttiga middagstips som är utvalda av ICAs dietist och skapade av ICAs kockar.
Bild laddas
Skåprensning

Laga enkel och nyttig mat på det du har hemma

Här tipsar vi om ingredienser som du enkelt kan byta ut i ett recept.
Bild laddas
Fira mamma

Nyttig meny på Mors dag

Inspireras av dessa recept fulla av kärlek och nyttigheter!
Bild laddas
Fettisdagen

Nyttiga semlor, finns det?

Jodå! Ge den klassiska semlan en hälsotwist - se tipsen för en lite nyttigare semla.
Bild laddas
Grönt är skönt!

Goda och nyttiga recept med gröna ärtor

Gröna ärtor är fulla med nyttigheter. Vi listar 12 recept med ärtor som huvudingrediens!
Bild laddas
Må bra med frukt & grönt

Gör 5 vardagsrätter nyttigare

Vi har boostat favoritrecept med extra frukt och grönt. Det är enkelt att äta mer nyttigt!
Bild laddas
ICA-dietisten tipsar!

Alger i mat

Under havsytan döljer sig ett grönsaksland, fullt med alger och sjögräs. Men är de trendiga råvarorna så nyttiga som alla säger? Och hur kan man använda havets grönsaker i matlagningen? Ta del av ICA-dietistens kunskap och ICA-kockarnas läckra recept!
Bild laddas
Tänk så här!

Välj det nyttigare brödet

Detta ska du titta efter i brödhyllan när du vill ha ett mer hälsosamt bröd.
Bild laddas
Ät klimatsmart!

Klimatsmart veckomeny - 7 middagstips!

Här får du tips på ett klimatsmarta middagar för veckans alla dagar!
Bild laddas