Bild laddas
Nyckelhålsmärkta recept!

Nyttig veckomeny

Vår nyttiga veckomeny innehåller 7 nyckelhålsmärkta middagar, perfekt för veckans matplanering. Alla recept är skapade av ICAs kockar och utvalda av ICAs dietist. Ny meny varje vecka.
Tips! Så här tar vi fram vår nyttiga veckomeny.

Veckans nyttiga meny

Få hjälp att planera din vardag, veckans meny kommer här.

  1. 1. Kycklingfärs i kokosmjölk

    31
    14
    Kycklingfärs passar utmärkt att använda i krämigare rätter, och här låter du den blandas med en massamun curry. Massamun curryn är en lite mildare variant av curry och passar därför utmärkt till hela familjen! Ät currygrytan tillsammans med ris och haricots verts.
    Kycklingfärs i kokosmjölk
  2. 2. Fisk-ish med kryddyoghurt

    19
    10
    Friterat är gott, och det är sen gammalt! Fish-ish-filéerna steker du gyllene i pannan, och under tiden kokas riset, och såsen gjord på yoghurt, paprikapulver och spiskummin slänger du också ihop i ett nafs. Så på nästan ingen tid alls har du kvällens middag färdig!
    Fisk-ish med kryddyoghurt
  3. 3. Spenatpannkakor med tomat- och paprikasallad

    22
    4


     

    Spenatpannkakor med tomat- och paprikasallad
  4. 4. Gräslöksstekt lax med blomkålsmos

    25
    0
    Kvällens middag är en perfekt kombination av smaker och texturer och är dessutom enkel att tillreda. Ett krämigt mos gjort på blomkål och potatis serveras med gräslökspanerade laxfiléer med en krispig yta. Duka fram den fräscha och lätt syrliga gurksalladen och ät dig mätt.
    Gräslöksstekt lax med blomkålsmos
  5. 5. Kyckling med potatissallad

    5
    1
    Den här kycklingrätten består av kycklingfiléer som stekts i olja och som serveras tillsammans med en potatissallad i en krämig sås av crème fraiche, skånsk senap, ärter och dill.
    Kyckling med potatissallad
  6. 6. Musselsoppa med citrongräs och chilirostade rotsaksstavar

    3
    0
    Ge musselsoppan en asiatisk touch med citrongräs, lime och kokosmjölk. Snabblagat men ändå lite lyxigt. Servera med gyllenrostade rotsaksstavar och låtsas att det är fredag.
    Musselsoppa med citrongräs och chilirostade rotsaksstavar
  7. 7. Lins- och svamppasta med ruccola

    8
    0
    Kan man få nog av tomatbaserade pastarätter? Vi tror inte det. Så här kommer en lins- och svamppasta som innehåller både ostronskivling och shiitakesvamp, och får sin smak av bland annat passerade tomater och vitlök. Toppa rätten med ruccola, salladsärtor och solrosfrön och måltiden är komplett.
    Lins- och svamppasta med ruccola
  • 500 gram frukt och grönt varje dag

    Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fem knytnävsstora portioner av av frukt, bär och grönsaker om dagen. Så mycket är bra att äta för att öka chansen till ett hälsosamt liv. Det motsvarar 500 gram för vuxna och 400 gram för barn. Helst ska man äta ungefär hälften frukt och hälften grönsaker och här ingår färskt, fryst och konserverat. Färska äpplen, fryst broccoli och kikrtor på burk, allt räknas!

    Några exempel på cirka 500 gram frukt och grönt:

    • 1 blodapelsin, 1 äpple, 1 morot, 1 dl blåbär och en näve broccoli
    • 1 kiwi, 1 banan, 1 morot, några sparrisar och krossade tomater i en köttfärssås
    • 1 banan, vegetariska biffar på linser, 1 liten palsternacka, 1 dl gröna ärtor och ett äpple
Bild laddas

Inköpslistan - din digitala kompis

Skapa, sortera, dela och scanna med vår digitala inköpslista för mat. Självklart kan du lägga till ingredienser direkt från recept, lägga till erbjudanden och skapa påminnelser också. Listan kan göras lång, kom igång redan nu!

Upptäck inköpslistan
Bild laddas

Spara som en stammis

Se dina erbjudanden på ICA - både stammispriser och andra unika erbjudanden. 

Se veckans erbjudanden

Du kanske också är intresserad av...

Nyttigare vardag

Så här tar vi fram nyttiga veckomenyn

Recept på nyttiga middagstips som är utvalda av ICAs dietist och skapade av ICAs kockar.
Bild laddas
Kylskåpsrensning

Vad har du i ditt kylskåp?

Fynda i kyl och frys och inspireras till kvällens vardagsmiddag.
Bild laddas
Fira mamma

Nyttig meny på Mors dag

Inspireras av dessa recept fulla av kärlek och nyttigheter!
Bild laddas
Fettisdagen

Nyttiga semlor, finns det?

Jodå! Ge den klassiska semlan en hälsotwist - se tipsen för en lite nyttigare semla.
Bild laddas
Tänk så här!

Välj det nyttigare brödet

Detta ska du titta efter i brödhyllan när du vill ha ett mer hälsosamt bröd.
Bild laddas
Grönt är skönt!

Goda och nyttiga recept med gröna ärtor

Gröna ärtor är fulla med nyttigheter. Vi listar 12 recept med ärtor som huvudingrediens!
Bild laddas
Låt oss presentera

ICAs dietist

Ger tips och råd till dig som vill äta lite mer nyttigt och hälsosamt.
Bild laddas

Lyxig, alkoholfri drink - så gör du!

Med dessa tips blir du en mästare på drinkar där smakerna står i fokus.
Bild laddas
ICA-dietisten tipsar!

Alger i mat

Under havsytan döljer sig ett grönsaksland, fullt med alger och sjögräs. Men är de trendiga råvarorna så nyttiga som alla säger? Och hur kan man använda havets grönsaker i matlagningen? Ta del av ICA-dietistens kunskap och ICA-kockarnas läckra recept!
Bild laddas