Bild laddas
Energi på menyn

Ladda din kropp med rätt energikällor

Du behöver ladda din kropp med energi för att ge den bästa möjliga förutsättningar. Vilka energikällor som behövs beror på vad kroppen ska utföra. Några fungerar som bränsle till musklerna, andra behövs för att stärka immunförsvaret.
Tips! Se alla våra nyttiga recept!

Energikällor din kropp behöver

Vi har träffat ICAs dietist, Paula Frösell, som guidar oss rätt bland olika energikällor. 

  • Kolhydrater

    Kolhydrater hjälper oss att klara fysisk ansträngning. Snabba kolhydrater ger omedelbar energi under kort tid, medan energin från långsamma kolhydrater tar längre tid på sig att komma ut i blodet och håller insulinnivån på en jämn nivå.

    Läs mer om tips till kolhydratladdning!

  • Proteiner

    Protein bygger och reparerar våra celler och muskler, men är också viktigt för att bilda hormoner och stärka immunförsvaret. Proteiner består av aminosyror och flera av dessa kan inte tillverkas av kroppen på egen hand. Därför måste de dagligen tillföras genom maten vi äter.

    Läs mer om proteinrik mat!

  • Fett

    Fett är viktigt för immunförsvaret, för att våra celler ska fungera och för att kroppen ska kunna ta upp vitamin A, D, E och K. Fett är dubbelt så energirikt som kolhydrater och protein och om du ägnar dig åt långvarig fysisk aktivitet är det viktigt att du får i dig tillräckliga mängder. Se dock till att välja fetter med bra kvalitet som oliv- och rapsolja och begränsa de fasta fetterna som ost och smör.

    Läs mer om det nyttiga fettet.

  • Vitaminer och mineraler

    Vitaminer och mineraler är små byggstenar som är livsnödvändiga för att kroppen ska fungera. Äter du varierat och har en kost som innehåller mycket frukt, grönsaker och fullkornsprodukter får du automatiskt i dig den rekommenderade mängden.

    Läs mer om vitaminer!
    Läs mer om mineraler!

Bild laddas

ICAs dietist

Låt oss presentera Paula Frösell, en expert på matens betydelse för hälsan. Hon är legitiemrad dietist, vilket innebär att hon har en akademisk examen och att hennes yrkesutövande är godkänt av Socialstyrelsen. Henne kan du exemeplvis möta här på ica.se, i ICAs sociala kanaler eller i Buffé. Med lite tur kan du också stöta på henne i din lokala ICA-butik där hon guidar till nyttigare val i vardagen.

Namn:
Paula Frösell
Gör:
Är legitiemrad dietist och arbetar som dietist på ICA
Last:
Kiwi och chokladdesserter
Favoriträtt:
Är svag för asiatiska smaker som ingefära, lime och koriander
Lägger aldrig på tallriken:
Blodpudding
Motto:
Balans - äter du övervägande hälsosamt så finns utrymme för guldkant lite då och då

Du kanske också är intresserad av...

Vad får du i dig?

Få koll på näringsdeklarationen

Om du lär dig tyda näringsdeklarationen får du bättre koll på vad du stoppar i dig.
Bild laddas
Bli ett proffs

Allt du behöver veta om kolhydrater

Att navigera i i kolhydrats-djungeln är inte lätt. Här har vi samlat frågor och svar.   
Bild laddas
Tips & recept

Ät mer fisk och skaldjur

Varför är fisk så nyttig och vilken fisk ska du välja? Här har vi samlat tips och recept!
Bild laddas
Viktiga livsmedel

Är du vegetarian?

Här är de livsmedel du bör ha extra koll på för att få i dig viktiga näringsämnen.
Bild laddas
Inför långdistansloppet!

Kolhydratladdning - så funkar det

ICA-dietisten Paula Frösell berättar vad kolhydratladdning är och vad du bör tänka på inför ett långdistanslopp.
Bild laddas
Svamp

Därför kan svamp orsaka magont

Är svamp nyttigt? Och hur kommer det sig att vissa människor får ont i magen av svamp?
Bild laddas
Mythbusting

Myter om ägg

Är äggvitan verkligen sååå mycket bättre än gulan? Här slår vi hål på alla äggmyter!
Bild laddas
Tips!

Så undviker du järnbrist

Tips på vad du kan äta för att maxa intaget av järn och undvika järnbrist.
Bild laddas
Nyttigt på grillen!

Grilla fisk och skadjur

Inspireras till sommarens grillkvällar med dessa nyttiga recept med fisk och skaldjur.
Bild laddas