Hoppa till sidans innehåll

Simma lugnt!

Sara Rönne simmar

i ICA-klassikern

Simning är ett av momenten i ICA-klassikern. Träningsbloggaren Sara Rönne, som normalt motionerar på torra land, gör sig redo för tre kilometer i Åres 22-meterspool. Kanske blir det även någon simtur i en fjällsjö.

Publicerad den 1 augusti 2016

Du driver en av Sveriges största bloggar inom träning, Träningsglädje. Vad skriver du om?

– När jag startade bloggen för tio år sedan skrev jag mycket om gym- och gruppträning. Men så flyttade jag till Åre, och sedan dess tränar jag nästan bara utomhus. Jag springer, cyklar, åker skidor och vandrar upp för fjäll. Min inställning är att träningen ska vara fri från krav och måsten och dåligt samvete. Jag är inte bäst på något, men jag har väldigt kul!

Vilken plats har simningen i ditt liv?

– Nästan ingen plats alls, ändå gillar jag simning. Förutom att det är en väldigt bra träningsform rent fysiskt, så tilltalas jag av det mentala. Att simma fram och tillbaka i en bassäng och stirra ner i kaklet är väldigt meditativt. När man får så lite intryck utifrån, då sätter tankarna igång. 

Blir det något utomhusbad också?

– Jag hoppas det. I Halmstad, där min sambo bor på halvtid, finns en jättefin utomhusbassäng som dessutom är gratis att besöka. Det är ett tips! Jag ska även försöka mig på ett dopp i någon fjällsjö. Det är säkert inte mer än 13 grader, men några meter borde jag klara av.

Vilket simsätt blir det?

– I vintras lärde jag mig att crawla hyfsat, så jag ska försöka träna på det. Men det är bröstsimmet som kommer att ta mig i mål.

Vilken är din bästa upplevelse i vatten?

– Den hade jag i Karibien, när jag snorklade i sånt där turkosblått vatten. Men jag gillar även inomhuspoolen på Åre Holiday Club, där det även finns en bastu. Ha! Det är ju det som är det fina med simning, att upplevelserna kan vara så olika, både njutningsfulla och meditativa.

Du kommer att blogga om ICA-klassikern och simningen. Vad bjuder du på?

– Jag kommer skriva mycket om träningsmotivation. Om hur man behöver tänka och lura hjärnan i början, för att komma igång. Det blir även en podd med fokus på mat, tillsammans med ICA-coachen Josephine och ICA-dietisten Christina. Av någon anledning snöade vi in på ägg.

Har du något mattips i samband med träning?

– Ja, jag har ett banantips. När bananerna börjar bli övermogna – skala, skiva upp och frys in. Perfekt till en smoothie, vilket är ett snabbt och bra mellanmål i samband med träning. Dessutom blir smoothien krämigare med frysta bananer än med färska.

Du, simma lugnt!

– Absolut!

Följ Sara Rönne i vått och torrt här.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer