Bild laddas
Smidiga recepttips!

Nyttiga mellanmål vid träning

Ska du träna? Se till att äta något både före och efter passet! Här får du tips på bra mellanmål som håller sig fräscha i träningsväskan hela dagen.

För att få ett så bra träningspass som möjligt, med bästa möjliga återhämtning, behöver du äta i samband med träningen. Helst ska du äta både en timme före passet och – särskilt om du tränar hårt och ofta – direkt efter passet. Här är tips på mellanmål som innehåller det kroppen behöver som mest vid fysisk ansträngning: protein, kolhydrater och vätska. 

Nyttiga mellanmål:

  • Hallon- och avokadosmoothie med ingefära

    46
    2

    Gör en smoothie på morgonen och häll den i en termos. Supergott, nyttigt och enkelt! Prova till exempel denna goda hallon- och avokadosmoothie med lime och ingefära.

    Hallon- och avokadosmoothie med ingefära
  • Rågpannkaka med blåbär och hasselnötter

    25
    4

    Mixa rågflingor i pannkakssmeten så får du en riktigt god och mättande pannkaka som passar perfekt till mellanmål. Laga och linda in i folie så håller sig pannkisen fin.

    Rågpannkaka med blåbär och hasselnötter
  • Proteinbars med kokos och choklad

    27
    6

    Att göra egna proteinbars är både enkelt och blir riktigt gott. Dessa hemmagjorda proteinbars får chokladsmak av proteinpulver men har också smaktoner av apelsin, jordnötsmör och äppelmos. Perfekt att ha i väskan och mumsa i sig på vägen hem efter ett träningspass!

    Proteinbars med kokos och choklad
  • Koka ägg

    319
    33

    Ägget bidrar med protein, frukten bidrar med kolhydrater (och självklart massor av vitaminer och mineraler också). Ett glas vatten till det och träningsmåltiden är hemma!

    Koka ägg
  • Overnight oats med chiafrön

    7
    0

    Förbered en burk kvällen innan att ta med dig under dagen. Variera med olika toppings, gärna bär och fröer!

    Overnight oats med chiafrön
Efter loppet!

Smoothies för återhämtning

När dina muskler behöver snabb återhämtning, då är smoothies det perfekta alternativet.
Bild laddas
Ladda på rätt sätt!

Kostråd inför långloppet

ICA-dietisten Paula Frösell tipsar om den bästa middagen, frukosten och mellanmålet.
Bild laddas
Mythbusting

Myter om mat och träning

Är proteinpulve ett måste och behöver man äta direkt efter träningspasset? Vi reder ut!
Bild laddas

Så bör du äta före träning

Ska du träna? Så bör du äta före träning.
Bild laddas
Inför långdistansloppet!

Kolhydratladdning - så funkar det

ICA-dietisten Paula Frösell berättar vad kolhydratladdning är och vad du bör tänka på inför ett långdistanslopp.
Bild laddas
Tips!

Kolhydratladda inför vasaloppet

Så här ska du äta för att maxa formen inför Vasaloppet!
Bild laddas
Fyllda av nyttigheter!

Teff - i stället för mjöl eller quinoa

Glutenfria gräsfrön fulla av nyttigheter som du kan använda både i bakning och matlagning.
Bild laddas
Hälsa

Nyttigare frukost - 4 sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker .
Bild laddas
Glykemiskt Index

Vad är GI

Hur reagerar kroppen på mat med högt respektive lågt GI, Glykemiskt Index.
Bild laddas