Smidiga recepttips!

Nyttiga mellanmål vid träning

Ska du träna? Se till att äta något både före och efter passet! Här får du tips på bra mellanmål som håller sig fräscha i träningsväskan hela dagen.

För att få ett så bra träningspass som möjligt, med bästa möjliga återhämtning, behöver du äta i samband med träningen. Helst ska du äta både en timme före passet och – särskilt om du tränar hårt och ofta – direkt efter passet. Här är tips på mellanmål som innehåller det kroppen behöver som mest vid fysisk ansträngning: protein, kolhydrater och vätska. 

Nyttiga mellanmål:

  • Hallon- och avokadosmoothie med ingefära

    Hallon- och avokadosmoothie med ingefära

    Betyg 3.8 av 5.
    46 personer har röstat
    Receptet har 2 kommentarer.

    Gör en smoothie på morgonen och häll den i en termos. Supergott, nyttigt och enkelt! Prova till exempel denna goda hallon- och avokadosmoothie med lime och ingefära.

    Hallon- och avokadosmoothie med ingefära
  • Rågpannkaka med blåbär och hasselnötter

    Rågpannkaka med blåbär och hasselnötter

    Betyg 3.3 av 5.
    26 personer har röstat
    Receptet har 4 kommentarer.

    Mixa rågflingor i pannkakssmeten så får du en riktigt god och mättande pannkaka som passar perfekt till mellanmål. Laga och linda in i folie så håller sig pannkisen fin.

    Rågpannkaka med blåbär och hasselnötter
  • Proteinbars med kokos och choklad

    Proteinbars med kokos och choklad

    Betyg 3.8 av 5.
    31 personer har röstat
    Receptet har 8 kommentarer.

    Att göra egna proteinbars är både enkelt och blir riktigt gott. Dessa hemmagjorda proteinbars får chokladsmak av proteinpulver men har också smaktoner av apelsin, jordnötsmör och äppelmos. Perfekt att ha i väskan och mumsa i sig på vägen hem efter ett träningspass!

    Proteinbars med kokos och choklad
  • Koka ägg

    Koka ägg

    Betyg 3.7 av 5.
    366 personer har röstat
    Receptet har 36 kommentarer.

    Ägget bidrar med protein, frukten bidrar med kolhydrater (och självklart massor av vitaminer och mineraler också). Ett glas vatten till det och träningsmåltiden är hemma!

    Koka ägg
  • Overnight oats med chiafrön

    Overnight oats med chiafrön

    Betyg 4.5 av 5.
    10 personer har röstat
    Receptet har 0 kommentarer.

    Förbered en burk kvällen innan att ta med dig under dagen. Variera med olika toppings, gärna bär och fröer!

    Overnight oats med chiafrön

Artiklar (1557)

Ladda på rätt sätt!

Kostråd inför långloppet

ICA-dietisten Paula Frösell tipsar om den bästa middagen, frukosten och mellanmålet.

Mythbusting

Myter om mat och träning

Är proteinpulve ett måste och behöver man äta direkt efter träningspasset? Vi reder ut!

Inför långdistansloppet!

Kolhydratladdning - så funkar det

ICA-dietisten Paula Frösell berättar vad kolhydratladdning är och vad du bör tänka på inför ett långdistanslopp.

Glykemiskt Index

Vad är GI

Hur reagerar kroppen på mat med högt respektive lågt GI, Glykemiskt Index.