Bild laddas
Maxa energin!

Gör egna bars

Bars funkar både som mättande mellanmål eller en riktig energiuppladdning innan träningen. Vi bad personliga tränaren Sofia Ståhl, mer känd som PT-Fia, att dela med sig av sina bästa recept.
Tips! Här hittar du fler nyttiga mellanmål.

  • Chokladbars med banankrisp

    41
    9

    Bananchips ger fint crunch i bars med dinkelflingor och mandel.

    Chokladbars med banankrisp
  • Nötbars med chili och lime

    13
    5

    Bars som går mer åt det salta hållet. Och med pigg chilihetta.

    Nötbars med chili och lime
  • Proteinbars med kokos och choklad

    12
    1

    Dessa hemmagjorda proteinbars får chokladsmak av proteinpulver men har också smaktoner av apelsin, jordnötsmör och äppelmos.

    Proteinbars med kokos och choklad
  • Blåbärsbars med råg

    6
    11

    Torkade blåbär och råg ger smak och passar fint ihop.

    Blåbärsbars med råg
  • Bar med torkade svarta vinbär och frön

    43
    16

    Nyttiga frön, russin och torkade svarta vinbär samsas i denna bar. Både gott och snabbt efter träning och dessutom superenkelt att göra.

    Bar med torkade svarta vinbär och frön
  • Citronbars med lakrits

    24
    5

    Citron och lakrits ger dessa bars goda smakkontraster.

    Citronbars med lakrits
  • Bars med mandel och tranbär

    13
    6

    En bar fullproppad med energi från pumpakärnor, mandlar, torkade söta dadlar och tranbär som ger en härlig syra.

    Bars med mandel och tranbär
Bild laddas

PT-Fias tips

PT-Fia vurmar för mellanmål som gör att vi orkar hålla igång hela dagen. Och just bars är ett bra sätt att få i sig energi. – Visst kan vi köpa bars i affären också, men då ska vi vara medvetna om att det finns många olika sorter, en del är mer som godis. Gör du egna får du bestämma innehållet själv, säger Sofia. För dem som tränar är bars optimalt att äta en stund innan träningspasset. Sofias citron- och lakritsbars innehåller nötter och frön som ger energi, kokosolja som ger bra fett och lite extra salt som är bra när du svettas mycket. Sofias bästa tips för att få barsen att hålla ihop är att mixa torkad frukt till en puré. Också nötter, frön eller gryn binder ihop bra. Dessutom ger torkad frukt kolhydrater och nötter protein och fett. – Det är bra att äta kolhydrater och fett tillsammans, det ger bra energi och balanserar blodsockret lagom snabbt.

Namn
Sofia Ståhl
Gör
PT, författare, bloggare och kostrådgivare