Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Träna på ditt sätt

Högintensiv eller

lågintensiv träning

Nå, hur ska man träna? Högintensivt tills knäna skakar eller lågintensivt, kanske med en dammsugare i handen? Christoffer Hulthén, personlig tränare på Actic, ger sin syn på saken.

Högintensiv träning handlar om att träna nära sin maxkapacitet, både muskulärt och viljemässigt. Christoffer Hulthén, personlig tränare på Actic, poängterar att högintensiv träning inte är farligt, så länge du är frisk och tränar utifrån dina egna förutsättningar.

 

15 minuter högintensiv träning räcker

– Högintensiv träning förbättrar din kondition, styrka, uthållighet, spänst och explosivitet. Inte minst får du en bättre allmänhälsa. Oberoende av ålder kan du träna högintensivt. Så länge du inte har några restriktioner från exempelvis läkare spelare det ingen roll om du är 22 eller 80 år gammal. 

Det kan räcka med 15 minuters träning åt gången för att kroppen ska få sig en push framåt. Högintensiv träning är därmed ett bra alternativ för dig som har svårt att hinna med timslånga pass på gymmet.

 

Viktigast att ha roligt

Högintensiv träning ställs ofta mot lågintensiv träning. 

– Då tränar du på en lägre nivå av din maxkapacitet, beroende på vilka förutsättningar du har. Det kan vara en promenad, en cykeltur till affären, kanske en rejäl dammsugning där hemma, säger Christoffer Hulthén.

För Christoffer Hulthén är det inte ”antingen eller”, utan ”både och”.

Det bästa är att träna både högintensivt och lågintensivt. Viktigast av allt är att du har roligt när du tränar och att du känner att du gör framsteg,

3 tips från PT:n Christoffer Hulthén:

  1. Sätt upp ett träningsmål, exempelvis ”gå ner fem kilo”, ”träna två gånger i veckan” eller ”springa loppet X”. Fira när du går framåt i din träning!
  2. Se till att du har roligt när du tränar!
  3. Testa av din status med jämna mellanrum. 

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer