Bild laddas
Bättre vätskebalans!

Gör egen vätskeersättning

Vinter och vinterkräksjuka eller sommar och sol. Oavsett årstid kan det vara viktigt att fylla på kroppens vätskedepå. Se våra tips och superenkla recept på hur du gör din egen vätskeersättning för både vuxna och barn.

Så mycket vätska behöver du

Det finns många faktorer som påverkar ditt vätskebehov. Hur mycket du väger, tränar och svettas till exempel. Men mellan tummen och pekfingret bör du få i dig cirka 2-3 liter vätska per dygn.

– Allt behöver inte komma från ett glas. Mat innehåller ju också vatten, särskilt frukt och grönsaker. Te och kaffe är visserligen vätskedrivande, men de dryckerna gör ändå att du får i dig mer vätska än du gör av med, säger ICAs dietist Paula Frösell. 

Så gör du egen vätskeersättning

Det är nästan jobbigt enkelt att göra egen vätskeersättning. Det enda du behöver är en kastrull, vatten, salt, socker och eventuell smaksättning.

  1. 1. Blanda ingredienser

    Blanda 1 liter vatten, 1/2 tsk salt (ej örtsalt) och 6 tsk socker eller druvsocker. 

  2. 2. Koka upp och låt svalna

    Koka upp vätskan och rör om tills salt och socker är har löst upp sig. Låt vattnet svalna relativt snabbt, förvara den sen i kylskåp. Vätskeersättningen för barn ska smaka tårar, inte saltare än så. 

  3. 3. Smaksätt

    Smaksätt gärna vätskeersättningen för vuxna med exempelvis citron. Vätskeersättning för barn kan smaksättas med två teskedar koncentrerad fruktjuice eller saft. Då smakar den bättre och blir lättare att dricka.

Vätskebrist och vätskebalans

Vätskebrist gör att man blir trött, torr i munnen och får sämre prestationsförmåga. Nästa skede är törst, bristande aptit, illamående, rodnad, ökad puls och höjd temperatur. Om man då inte dricker kan man bli yr, få huvudvärk och stickningar i musklerna. Kraftig vätskebrist är direkt livshotande.

– Vi behöver en mineralbalans i blodet och uttorkning sätter den balansen ur spel. Man kan faktiskt dricka för mycket vatten också. Lyssna till kroppens signaler och drick alltid när munnen börjar kännas torr. Särskilt äldre och små barn behöver erbjudas dryck ofta när det är varmt eller vid sjukdom, tipsar Paula Frösell.

Så återställer du snabbt vätskebalansen

Här är 3 enkla tips på hur du snabbt återställer vätskebalansen för dig och dina barn! OBS. Barn under 1 år ska inte dricka egengjord vätskeersättning.

  1. 1. Drick vatten, vatten, vatten

    Att dricka lite och ofta, det är knepet! Fnyser barnen åt det där vattenglaset? Blanda till favoritsaften och toppa med ett festligt sugrör!

  2. 2. Ät frukt och grönsaker

    Gurka innehåller 96 procent vatten, tomat 95 procent, grön paprika 93 procent, vattenmelon 91 procent, grapefrukt 90 procent, hallon 90 procent och morot 90 procent – för att ta några exempel. Så ställ fram en skål med favoriterna bland frukt och grönt!

  3. 3. Drick vätskeersättning

    Uttorkad? Då är det bra att dricka vätskeersättning, som snabbt reglerar både vätske- och salthalten i kroppen.

    Har du barn under ett år? Då är det säkrare att ge vätskeersättning från affär eller apotek, för att undvika risken för högt saltintag vid feldosering.

Ladda på rätt sätt!

Kostråd inför långloppet

ICA-dietisten Paula Frösell tipsar om den bästa middagen, frukosten och mellanmålet.
Bild laddas
Smarta tips!

Så får du in träning i vardagen

Här ger vi några smarta tips för att enkelt få in mer rörelse och träning i vardagen.
Bild laddas
Inför långdistansloppet!

Kolhydratladdning - så funkar det

ICA-dietisten Paula Frösell berättar vad kolhydratladdning är och vad du bör tänka på inför ett långdistanslopp.
Bild laddas
Starkare immunförsvar!

Träna utan att bli sjuk

Med rätt kost kan du faktiskt minska risken för att bli sjuk, låt oss berätta hur!
Bild laddas
Efter loppet!

Smoothies för återhämtning

När dina muskler behöver snabb återhämtning, då är smoothies det perfekta alternativet.
Bild laddas
Boosta energin!

Göra egen sportdryck

Här är fyra recept för dig som vill blanda ihop din egen sportdryck.
Bild laddas
Näringsrika rödbeta!

Rödbetsjuice - den nya sportdrycken

Kan rödbetor och andra nitratrika grönsaker förbättra prestationen? Här är svaret!
Bild laddas
Allt du behöver veta!

Allt du behöver veta om periodisk fasta

Vi har frågat ICAs dietist Paula Frösell om för- och nackdelarna med periodisk fasta.
Bild laddas
Smidiga recepttips!

Nyttiga mellanmål vid träning

Se till att äta både före och efter träningspasset! Här får du tips på bra mellanmål.
Bild laddas