Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Träningstips

Smygträna

mera!

Det är inte lätt att få in träning i en stressad vardag, det är många aktiviteter och alldeles för få dagar. För alla oss som inte kommer iväg till gymmet så ofta har träningscoachen Leila Söderholm skapat Facebookgruppen Smygträna, där alla kan få inspiration till enkel träning som går att utföra var som helst. Hur det går till? Vi har frågat Leila!

Varför ska vi smygträna?

Dagens stora hälsoproblem är att vi sitter still allt mer på jobbet och i hemmet. Till och med forskarna varnar för det. Människokroppen är ju konstruerad för att kunna gå ett helt maraton per dag. Stillasittande är det nya rökandet. När vi sitter ned går kroppen ned på halvfart, och mängden blodfetter ökar i blodet. Kroppen tror att du är i vila, men redan 90 sekunder efter att du har ställt dig upp börjar enzymerna dammsuga blodkärlen i jakten på blodfetter. 

Hur kom du på idén med smygträning?

Själv har jag alltid ägnat mig åt det. Jag älskar vardagsträning. Men vi måste slå ett slag för det, tycker jag. Felet är att många av oss krånglar till träningen så mycket. Vi tar bilen till gymmet, känner en press att ha rätt kläder och rätt skor och oroar oss för om vi har ätit och druckit ordentligt. Sedan kanske vi ändå missar passet vi hade bokat in, och så blir vi utan träning. Jag vill förenkla träningen så mycket det bara går. Träna hemma och var nöjd med det! Jag har alltid själv smygtränat både på jobbet och hemma. Det slog mig i oktober förra året, att det är smygträna jag vill inspirera andra till att göra.

Vem vänder Smygträna sig till?

Jag vänder mig till dem som kategoriserar sig själva som vanliga människor, även de som gärna tränar på gym. Tanken är att uppmuntra medlemmarna att motionera och bättra på sin kondition med hjälp av små enkla tricks i vardagen. Det är det som gör att vi klarar vårt liv på ett bra sätt, att vi får in lite rörelse i det mesta vi gör. Träning behöver inte vara krångligt och tidsödande. Det handlar om att träna sitt hjärta och motverka stillasittandet. 

Varför just Facebook?

Jag är ute och föreläser mycket, men jag har insett att jag inte får veta hur det går för dem jag vänder mig till. Därför använder jag Facebook som ett forum för att vi alla ska kunna inspirera och peppa varandra. Min dröm är ett stort community där vi alla kan utbyta erfarenheter. Det går till så att du anmäler sig till gruppen, och sedan är du välkommen att lägga upp vilka bilder du vill. Men det ska vara inspirerande! Vi slår ett slag för att minska stillasittandet. Alla kan bidra med förslag på kul träning och på så sätt peppa andra. Jag brukar också lägga upp små tips, till exempel i form av korta filmer. Vi kan alla träna effektivt i vår vardag, om vi bara vill och får förslag på vad vi kan göra.

Hur går smygträning till?

Gör det enkelt för dig! Ställ timern i mobilen på tio minuter, och så väljer du fyra enkla övningar, som till exempel benböj, utfall, situps och armhävningar – vanliga eller mot väggen. Gör varje övning tio gånger i följd och upprepa sedan hela serien om och om igen tills timern ringer. Se till att tempot är så högt som du bara orkar. Men smygträna kan också handla om att bli mer medveten i din vardag. Böj knäna när du tömmer diskmaskinen, ställ dig på tå när du sträcker dig efter något, gå ned på huk när du knyter skorna och jobba hårt när du går uppför trappan. Lura hjärnan att inte hela tiden välja den lättaste vägen, för det gör din hjärna annars automatiskt.

Här kan du gå med i Facebookgruppen Smygträna.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer