Hoppa till sidans innehåll

Gryner

Teff, matvete och quinoa

därför är de bra

Det är lätt att vi gör det vi alltid gjort. Vi väljer pasta, ris eller potatis till maten. Men faktum är att det finns en uppsjö av mer hälsosamma alternativ som också smakar jättegott. Matvete, amarant och teff är några exempel på gryner som fungerar som ett utmärkt komplement till ditt vanliga kolhydratsval.

  • Matvete

    Matvete

    Matvete är ett vete där man har låtit det mesta av skalet vara kvar. Det innehåller dubbelt så mycket protein som ris, innehåller 100 procent fullkorn och har en nötig smak som passar utmärkt som utfyllnad i en sallad. Testa att vända ner matvete i soppan så att den blir matigare eller i en pytt istället för potatis.
    Istället för: Ris eller potatis
    Tips på recept med matvete: Shake salad med matvete, mango och halloumi

  • Amarant

    Amarant

    Ett glutenfritt gryn som innehåller kalcium och protein. Den har en mild och nötig smak och fungerar därför perfekt i en smoothie. Amarants närmaste släkting är quinoa och om du har tröttnat på vanliga popcorn kan du istället testa att poppa amarant.
    Istället för: Ris eller pasta.
    Tips på recept med Amarant: Smoothie med amarant, avokado och äpple

  • Teff

    Teff

    Det nya trendgrynet teff innehåller både magnesium, kalcium och järn. Teff är också rikt på fibrer och är en bra källa till protein. Testa att göra teffgröt som du toppar med bär som i sin tur hjälper dig att ta upp järnet i gröten. Eller så kan du mixa kokt teff med banan, mandeldryck, kakao och agavesirap. Perfekt mellanmål! Tips: Rosta grynet på medelvärme i stekpannan så får du fram en nötigare smak.
    Istället för: Potatis, ris, pasta eller polenta.
    Tips på recept med Teff: Teffgröt

  • Bönpasta

    Bönpasta

    Gillar du pasta och äter det flera gånger i veckan? Testa att byta ut den vanliga sorten mot bönpasta! Den smakar ungefär som vanlig pasta men innehåller samma nyttigheter som bönor och är därför rik på både protein och kolhydrater. Bönpasta är också helt fri från gluten så det är fritt fram för alla glutenintolleranta att äta den här typen av pasta. Istället för: Pasta.
    Tips på recept med bönpasta: Bönpasta med pesto bönor och mozarella

  • Quinoa

    Quinoa

    Quinoa är naturligt glutenfritt och proteinrikt och är en naturlig källa till både kalcium och järn. Testa att ha quinoa i salladen eller gör en hälsosam quinoagröt. Om du gillar köttbullar så är ett hett tips att ha i lite quinoa i smeten – supergott blir det!
    Istället för: Ris eller pasta.
    Tips på recept med Quinoa: Quinoa- och fröknäcke

Så hittar du produkterna

  • ICA Gott liv

    ICA Gott liv

    Om du är nyfiken på grynerna och bönpastan ska du hålla utkik efter våra ICA Gott-produkter i butikshyllan.