Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

ICA-coachen tipsar!

Kom igång med

träningen

Att börja träna är svårt. Att fortsätta träna är ännu svårare. ICA-coacherna Josephine Tjernström och Mikaela Naess peppar dig att göra träning till en del av vardagen – här är deras kom-igång-tips!

Det finns inga piller i världen som mäter sig med träning! Fysisk aktivitet förebygger sjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ 2 och cancer, men även psykiska åkommor som depression och demens. Träning gör att du mår bättre, att du lever längre. Ändå är steget mellan tanke och handling ofta svindlande långt.  

ICA-coacherna Josephine och Mikaela jobbar som personliga tränare. De möter dagligen människor som behöver en knuff i ryggen, en morot, en dos motivation. Här är deras tips till dig som vill komma igång med träningen!

1. Försök att planera

En superviktig grej, som ofta är lättare sagt än gjort, är att planera träningen. Det är särskilt viktigt om du har barn eller många måsten i ditt liv. Skriv in i kalendern vad du ska göra och när. Och packa väskan dagen före. Planera betyder även prioritera. Vad är viktigare än din fysiska och psykiska hälsa?!

2. Sätt på dig träningskläder

Se de planerade passen som grunden i din träning. Men kanske vill du försöka få till ytterligare ett pass i veckan? Tips! Sätt på dig träningskläder när du vaknar på helgen. Då är du fit-for-fight om det uppstår en lucka under dagen.

3. Köp nya träningskläder

Ett par nya dojjor, sköna tights, en schysst tröja – öka träningsmotivationen genom att köpa nya träningskläder. Det kan låta ytligt och irrelevant, men knepet funkar för de flesta.

4. Hitta en träningskompis

Med en kompis blir träningen helt klart roligare. Den brukar också kännas lättare, i och med att fokus flyttas från det du tycker är jobbigt i din träning till det roliga ni gör tillsammans. En träningskompis ökar också träningsmoralen. För du vill ju inte svika din kompis genom att inte dyka upp.

5. Träna med en morot

Unna dig något gott eller trevligt efter träningen. Det kan vara en bastu. En bit choklad och en kaffe. Eller en skön kväll framför tv:n. När mjölksyran bränner i låren – tänk på din morot!

6. Lägg inte ribban för högt

Inför träningsstart vill man ofta väldigt mycket. Träna tre gånger i veckan – minst. Lyckas springa en mil – snabbt. Tips! Dra ner på ambitionsnivån och känn att du klarar ditt uppsatta mål – med råge. Det stärker lusten och självförtroendet, vilket är grunden till kontinuerlig träning.  

7. Hitta en träningsform du gillar

Gillar du yoga, spinning eller löpning? Kanske fäktning, basket eller synkroniserad simning? Prova dig fram tills du hittar din grej! Om du tycker det är kul att träna, då kommer du också att hitta motivationen och en brygga över argumentet ”jag har inte tid”.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer