Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Träningstips

Spring in våren

Löparnas kom-igång-tips

När vårsolen tittar fram är det många som blir sugna på att ge sig ut i joggingspåret. Men det kan vara tungt att komma igång igen efter vinteruppehållet, så vi bad fyra erfarna motionslöpare om lite hjälp på vägen.

Maria Slars Paulssons bästa tips 

Ett hett tips är att investera i ett par bra skor som passar din fot och ditt löpsteg. På så sätt undviker du belastningsskador. Dessutom blir löpningen roligare med rätt utrustning. Det gäller givetvis även kläderna. Sedan är det viktigt att försöka hitta variation i träningen. Mixa mellan att jogga, springa olika typer av intervaller, långpass, skogs- och asfaltslöpning, till exempel. Intervaller ger ganska snabbt effekt i träningsresultat, vilket gör det roligare och lättare att motivera sig till att fortsätta. Ännu roligare är det om man går ihop några stycken och tränar tillsammans. Många orter har ju olika löpargrupper, vilket är både populärt och roligt. Det är viktigt att ha en balans i träningen och känna att man orkar göra det man tänkt sig så att det är roligt att träna. Det får inte kännas som en belastning för då är det lätt att det kanske inte blir av.

Elin Sällströms bästa tips 

Spring gärna med kompisar för att hålla motivationen uppe. Det är både socialt och trevligt. Använd broddar på vintern när det är halt, och glöm inte reflexerna. Personligen undviker jag stadslöpning där det är mycket folk, trafik och rödljus. Testa att springa med pulsklocka och GPS om du gillar teknik och att kunna mäta. Om du har pulsklocka, testa att köra ett pass med exakt samma puls. Gör sedan samma slags pass några månader senare. Att anmäla sig på lopp är såklart en klassiker för att hålla motivationen uppe.

Sara Berggrens bästa tips

Om du inte har sprungit tidigare skulle jag rekommendera att varva promenader med löpning. Spring en minut, gå en minut och öka sedan successivt så att det inte känns oöverkomligt. Träna gärna tillsammans med en kompis. Det senaste året har jag börjat springa i en löpargrupp, och det är riktigt kul. Den peppen och glädjen som det ger att springa tillsammans är riktigt härlig. Och alla andra är inte bättre än dig! Alla som jag har träffat i löpargrupper uppmuntrar varandra och det är en härlig stämning bland deltagarna. Jag gillar själv att ha ett mål att träna mot. Blodomloppet och Midnattsloppet är två riktigt roliga lopp som jag försöker vara med i varje år.

Inger Erikssons bästa tips

Sköna skor att springa i är ett måste. Tänk på att det kan vara stor skillnad mellan att gå och springa i samma par skor. Funktionella och sköna träningskläder finns det en uppsjö av att välja bland. Ta reda på löpslingor i som passar med tanke på när på dygnet, hur långt, eller länge, du ska springa. Då blir det enklare att komma igång. Att springa tillsammans med andra gör det också mycket lättare att komma iväg. Ladda ner en app och för dagbok över träningen från första gången. Det är så peppande att se förbättring oavsett vad den består av. Det kan ju vara att springa längre sträcka, gå mindre, springa snabbare, oftare etc. Skaffa en morot genom att anmäla dig till ett lopp, helst till ett lopp med andra du känner som också ska springa. Inspirationen från andra gör underverk. Bestäm att nu är det dags! Det är mycket roligare att rundan blir kort, långsam och inte alls ansträngande än att den inte blir av.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer