Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Börja träna!

Aldrig för sent

att börja träna

70 plus eller närmare 90? Res dig upp och börja träna nu! Sannolikt kommer du att känna dig både starkare och piggare – redan efter några veckor.

Publicerad den 7 maj 2015

Med lätt böjda knän greppar Lena Liseborn, 73 år, skivstången och lyfter den rakt uppåt. Hennes personliga tränare (PT) Emilia Williamsson står bredvid och peppar och korrigerar: ”Rak i ryggen, lite till, kom igen!”. 

– Träningen är mitt livselixir, jag är här minst tre gånger i veckan. Jag tränar framför allt yoga och cirkelträning för seniorer. Men nu har jag blivit nyfiken på det här med personlig träning. Och man vill ju inte dö nyfiken, säger Lena Liseborn och skrattar.

Förbereder kroppen för utmaningar

Lena Liseborn tror att många äldre känner en osäkerhet inför att besöka gymmet.

– Många tror att man måste vara duktig för att komma hit, men självklart är det inte så. Här på gymmet tar de verkligen hand om oss äldre! Det är också många som säger att ”jag är så svag och stel, så jag kan inte träna”. Men det argumentet är ju helt bakvänt, säger Lena Liseborn.När Emilia Williamsson, PT på Actic, tränar äldre personer är målet ofta att bibehålla livskvalitet och vardagsfunktion.

– Det handlar om att förbereda kroppen för utmaningar man står inför i verkliga livet, exempelvis att bära hem tunga matkassar och kunna ta sig upp om man ramlar, säger Emilia Williamsson. 

Krävs inget gym för att träna

Emilia Williamsson menar att det inte går att kategorisera människor utifrån ålder, att träningen alltidmåste vara individanpassad. Ändå finns det vissa fysiska förutsättningar många äldre har gemensamt.

– Dåliga axlar och stelhet på grund av mycket stillasittande, det är vanligt bland äldre. Men jag utgår alltid från personens möjligheter, inte begränsningar, säger Emilia Williamsson.

Hon uppmanar också till spontan träning, när helst och var helst lusten faller på.

– Du behöver inte vara på ett gym för att träna, du behöver inte ens ha träningskläder på dig. Om du sitter hemma i soffan och plötsligt får ett infall att dansa, ja, ställ dig då upp och dansa en stund! Ta träningen i små steg och prova dig fram, du behöver inte bestiga något berg, säger Emilia Williamsson.

Träning – extra viktigt för äldre

Enligt Mats Börjesson, hjärtläkare och professor i idrott på Gymnastik- och Idrottshögskolan (GIH), är det extra viktigt att träna regelbundet om du är lite äldre.

– I åldern 50-70 år avtar muskelmassan betydligt, vilket försämrar balansen och ökar risken för fall. Att träna styrka blir därför jätteviktigt, säger Mats Börjesson.

Många äldre är rädda att hjärtat inte ska klara ansträngningen, men den rädslan är nästan alltid obefogad.

– Alla människor mår bra av att träna medelintensivt, det vill säga med lätt flås. Har du däremot en allvarlig sjukdom eller väldigt högt blodtryck och vill träna högintensivt, då kan det vara bra att konsultera en läkare innan du blåser på, avslutar Mats Börjesson.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer