World No Tobacco Day

7 steg till ett

rökfritt liv

Bättre kondition, längre liv och tjockare plånbok – det finns många anledningar att sluta röka. Börja fråga dig själv: ”Vad kan jag vinna på ett rökfritt liv?”

Publicerad den 29 maj, 2015

I dag är det World No Tobacco Day. Vår förhoppning är att du ska göra varje dag till en rökfri dag. För att trigga din motivation har vi listat sju sluta-röka-tips.

Källa: Barbro Holm Ivarsson, ordförande för Psykologer mot tobak

Fler sluta-röka-tips hittar du här

  • Tänk igenom vad du kan vinna.

    Att sluta röka kan kännas som att förlora något. Men försök är vända på perspektivet och tänk igenom allt du har att vinna på att sluta röka. Nu kanske du har råd med den där resan du har drömt om så länge, eller så orkar du följa med dina vänner på den där fjällvandringen. Viktigt! Trappa inte ner för mycket, utan rök som vanligt och sluta sedan tvärt. Att trappa ner en och en till noll brukar inte lyckas, eftersom cigaretterna blir allt godare ju färre du har kvar.

  • Bestäm dig för en stoppdag.

    Ett generellt tips är att bestämma en stoppdag 1-4 veckor framåt i tiden. Men. Snart är det sommar och att sluta röka under en period som präglas av grillfester, kvällsbad och resor kan vara svårt. Ett tips är därför att bestämma en stoppdag i början av hösten, exempelvis den 1:a september. Då har du sommaren på dig att ”ta avsked” av cigaretterna.

  • Ta språnget på stoppdagen.

    Rök inte en enda cigarett till! Kasta all tobak du har! Ta gärna stöd av:
    • Sluta-röka-appen Rökfri (för vuxna) eller Fimpaaa! (för ungdomar).
    • Sluta röka-linjen på 020-84 00 00.
    • Tobaksavvänjare, finns till exempel på Vårdcentralen.

  • Må bra.

    Många känner sig rastlösa och på dåligt humör de första veckorna. Några råd vid nikotinabstinens:
    • Rör på dig så mycket du kan.
    • Ät regelbundet.
    • Om du behöver, använd nikotinläkemedel eller tala med läkare om receptbelagda läkemedel.
    Abstinensen brukar vara max 14 dagar, varav de tre första dagarna är värst.

  • Ta kontroll.

    Tackla suget genom att få dig själv på andra tankar. Sysselsätt dig med aktiviteter och skapa nya vanor som inte är kopplade till rökningen. Om du brukade röka vid busshållplatsen, cykla i stället. Om du brukade röka med en viss kollega, sök upp någon annan att prata med. När det är som värst – drick lite vatten och gå en sväng.

  • Belöna dig själv.

    Belöna dig själv efter en vecka, två veckor, en månad – och så vidare. Det är du verkligen värd! Det hjälper dig också att hålla kvar motivationen.

  • Grattis till högvinsten!

    Nu är du fri från beroendet! Du är fräschare, lugnare och kan se fram emot ett friskare liv och mer pengar till annat (20 000 kronor per år om du röker ett paket om dagen). Skulle du få återfall – satsa igen. För varje försök lär du dig något och chansen att lyckas ökar.