Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Var med och må bra!

Så skapar du

en ny vana

Varför gör vi som vi gör och inte som vi borde? 11 tips till dig som vill skapa nya vanor.

Säg ordet ”måste” och de flesta människor ryggar automatiskt. För så fort någon viftar med pekpinnen gör vi ofta precis tvärtom. Att få till en förändring måste därför vara grundat i en vilja – din vilja – inte ett tvång.

Men hur ska man då göra om man vill bryta en dålig vana och skapa sig en ny? En person som vet är Inga-May Sternberg, beteendevetare som under nästa två decennier har hjälpt överviktiga personer till en hälsosammare livsstil. Här är hennes tips! Som exempel berättar hon hur en godisråtta (vi snackar dagligt snaskande) kan tänka och göra för att dra ner på sitt godisätande. 

1. Sätt upp ett mål 

Sätt upp ett mätbart och realistiskt mål, exempelvis ”bara äta godis en gång i veckan”. Ett alltför ambitiöst mål, exempelvis ”jag ska aldrig mer äta godis”, känns lätt så ouppnåeligt att man lägger ner projektet innan man ens har kommit igång. 

2. Fokusera på fördelar med din nya vana

Fråga dig själv varför du vill sluta äta godis. Vad vill du uppnå? Och hur skulle du må om du åt mindre godis? Kanske målbilden är att komma i din gamla favorittröja, vara hålfri vid nästa tandläkarbesök eller ha pengar över till en rolig resa.


3. Acceptera att det inte är enkelt

Med tanke på att socker stimulerar hjärnans belöningssystem, kan det vara svårt att ta kontrollen över sitt godisätande. Acceptera den svårigheten och inse att en förändring ofta kräver mer än att ”skärpa till sig”.

4. Fundera på när du äter godis

Fundera på i vilka situationer som gottepåsen brukar komma fram. Är det när du är trött? Eller stressad? För ofta äter man ju inte godis enbart för att det är gott. Fundera också på vad du kan göra för att undvika sådana situationer.

5. Fundera på när du köper godis

Ringa in när, hur och var du brukar köpa godis. Genom att bli medveten om ditt köpbeteende kan du också göra något åt det. Kanske ska du sluta handla i matbutiken som ligger vägg i vägg med den där suveräna godisaffären?

6. Låt dig inte luras

Var skeptisk till erbjudanden i stil med ”en chokladkaka 20 kronor, två chokladkakor 30 kronor”. Du tjänar inte pengar på att köpa två chokladkakor, för det är faktiskt billigare att köpa en chokladkaka än att köpa två. 

7. Skapa delmål

Bryt upp målet – att bara äta godis en gång i veckan – i konkreta, mätbara delmål. Ett sådant delmål skulle kunna vara att inte äta godis på måndagar, onsdagar och fredagar. Eller att köpa små godispåsar i stället för stora. Klappa dig själv på axeln varje gång du når ett delmål.

8. Var snäll mot dig själv

Låt säga att du åt godis på en onsdag, trots delmålet att inte äta godis på onsdagar. Då är det lätt att tänka: ”Jag misslyckades, nu är allt kört, jag kan ju lika gärna trycka i mig två påsar till”. Men tänk i stället så här: ”Okej, i dag gick det inte så bra. Men i måndags, då åt jag faktiskt inte en enda godisbit.” 

9. Fokusera på framstegen, inte snedstegen

När du når ett delmål, fundera på vad du gjorde eller tänkte för att lyckas hålla dig borta från godispåsen. Försök sedan att upprepa ditt framgångsrika beteende. Sätt upp nya delmål och fortsätt att klappa dig själv på axeln varje gång du lyckas. Du är nu på god väg att skapa en ny och bättre vana!

10. Unna dig det allra bästa

När du väl äter godis, köp dina absoluta favoriter. Ät långsamt och njut! Godisätandet ska vara förknippat med positiva känslor, inte skuldkänslor.

11. Ta hjälp från ett proffs

Om du har svårt att få till en förändring på egen hand, se till att du får stöd och hjälp. Tar man hjälp av en PT för att få bättre kondition, då kan man väl också ta hjälp av en beteendevetare eller annat proffs för att äta mindre godis?

Lästips!

Boken ”Vanans makt” (Natur & Kultur 2013) av Charles Duhigg visar hur vanor formas och hur de kan brytas. Bra läsning för dig som exempelvis vill äta lite nyttigare eller komma igång med träningen.