Hoppa till sidans innehåll

Cykling

Cykling är

vägen framåt

Det säljs allt mer träningscyklar och platserna till Vätternrundan tar slut på några timmar. Samtidigt blir de korta, dagliga cykelturerna allt färre. Även barns cyklande minskar. Lars Strömgren, kavajcyklist och ordförande för Cykelfrämjandet, vill få fler att välja cykeln till vardags – för hälsan och miljön.

I Köpenhamn finns det en debattör, Mikael Colville Andersen, som tycker att cykling ska vara lika enkelt som att dammsuga. Han menar att dammsugning inte kräver specialdesignade dammsugarkläder, extrautrustning och medlemskap i Dammsugarfrämjandet. Det är bara att dammsuga – precis som det bara är att cykla!

Lars Strömgren, ordförande för Cykelfrämjandet och Vice President i European Cyclists’ Federation, drar det inte riktigt lika långt. Men han är en stark förespråkare för att cykling ska vara enkelt. Själv kallar han sig kavajcyklist – ”jag klär mig för målet och inte för resan” – och han jobbar för att göra cykling till det smidigaste transportmedlet för så många som möjligt.

– 50 procent av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer. Men för att människor ska ta cykeln i stället för bilen, behöver vi skapa mycket bättre förutsättningar för cyklister. Problemet är att vi utvecklar samhället utifrån en frusen ideologi, 60-talets, då bilen var framtidens maskin. De regler och rutiner som styr samhällsplaneringen är skapade utifrån att bilen är det prioriterade fordonet.

Cyklister ingen homogen grupp

Lars Strömgren menar att Sverige har mycket att lära av cykelnationen Danmark.

– I Danmark är fotgängare, cyklister och bilister tydligt separerade. De har sina egna vägar och ofta finns det även en höjdskillnad mellan vägarna. I Sverige däremot är det vanligt med konfliktdesign. Cyklister behöver ofta samsas med antingen bilister på bilvägar eller fotgängare på gång- och cykelbanor. Ingen vet riktigt vad som gäller, vilket leder till konflikter och en ökad risk för olyckor, säger Lars Strömgren.

Danmark har även tvåfiliga cykelbanor, där en bana är för kavajcyklister och en bana är för snabbcyklister.

– Vissa vill cykla långsamt, andra vill cykla snabbt. Ändå buntar vi ofta ihop cyklister, trots att de inte är en homogen grupp. Det finns planer för tvåfiliga cykelbanor i Sverige också, bland annat mellan Malmö och Lund.

Cykling räddar liv

I Stockholmsområdet är det cirka 800 000 personer som dagligen pendlar till jobbet. Av dem tar 110 000 bilen, trots att de skulle kunna cykla på under en halvtimme.

– Om de 110 000 personerna tog cykeln i stället för bilen, skulle det spara minst 80 människoliv per år. 40 liv genom att stockholmarna då skulle utsättas för minskade luftföroreningar och till detta kommer lika många sparade liv, lågt räknat, genom ökad fysiskt aktivitet. Detta enligt Peter Schantz, som forskare om folkhälsa och vardagsmotion på GIH. Många som tar bilen inser inte att det ofta går lika snabbt, om inte snabbare, att cykla, säger Lars Strömgren. 

Lars Strömgren återkommer till vikten av enkelhet.

– För att få till en bred beteendeförändring måste cykling vara det enklaste och roligaste valet, inte en uppoffring. Valet mellan bil och cykel kan jämföras med valet mellan hiss och trappan. För några år sedan hade Volkswagen en kampanj i Odenplans tunnelbanestation. De gjorde trappan till ett piano och när man gick i trappan spelades musik. Plötsligt ville alla gå i trappan, bara för att det var så kul. Samma lekfullhet behöver vi skapa när det gäller cykling. 

Cyklister presterar bättre på jobbet

Lars Strömgren är ändå hoppfull och han ser hur goda cykelinitiativ poppar upp både här och där, inte minst inom näringslivet.

– På klädföretaget Gudrun Sjödén är det lastcykel som gäller när man transporterar varor från lagret till de tre butikerna i Stockholm. Och på IKEA i Holland kan man låna en kärra eller lastcykel för att transportera hem sina varor.

Allt fler företag försöker också underlätta för de anställda att cykla till jobbet.

– Vissa organisationer låter de anställda cykla på arbetstid. Många företag satsar också på bra och säkra cykelställ. Klokt, med tanke på att forskning visar att medarbetare som cyklar till jobbet presterar bättre än de som åker bil eller kommunalt. Det bästa vore så klart om cykelköpet blev avdragsgillt. För om man kan dra av ett gymkort för att köra spinning, varför kan man inte dra av en cykel?

Lars Strömgren trendspanar!

1. Lastcyklar allt vanligare

I Köpenhamn har var fjärde barnfamilj, med två eller fler barn, en lastcykel. Nu har trenden med lastcykel även kommit till Sverige. Med lastcykel kan du kombinera matinköp, hämtning av barn och pendling till jobbet – det blir enkelt!

2. Cyklar underlättar integration

Cykeln främjar inte bara hälsan och miljön – den kan även hjälpa invandrare att bli mer integrerade i samhället. Cykeln innebär en frihet, och genom projekt som lånar ut eller ger bort cyklar samt lär ut cykling, kan fler människor uppleva den friheten.

3. Allt fler träningscyklar

Allt fler människor i Sverige upptäcker cykling som träningsform; startplatserna till Vätternrundan säljer ofta slut på några få timmar.

4. Det vardagliga cyklandet minskar

De korta cykelresorna, exempelvis till affären eller parken, minskar. För folkhälsan hade det dock varit bättre om fler människor cyklar lite än, som det är i dag, få människor cyklar mycket.

5. Barn cyklar mindre

Barn cyklar allt mindre. En förklaring är att föräldrar skjutsar till skola och träningar i allt högre grad.

6. Bike buddies guidar till bästa cykelvägarna

I Belgien kan du, via en sajt, hitta en så kallad ”bike buddy” – en annan cyklist som guidar dig till de bästa cykelvägarna. Idén har spridit sig och finns nu även i andra länder, dock inte i Sverige. Än.

ICA återkallar ICA panerade Nuggets av griskött, och ICA panerad schnitzel av griskött Läs mer