Rak i ryggen!

8 tips för

för bättre hållning

En bra hållning är inte bara snyggt, det är också bra för ryggen och blodcirkulationen. Så sträck på dig! Josephine Tjernström, kiropraktor och personlig tränare, tipsar om hur du ”programmerar om” din kropp.

En bra hållning signalerar självförtroende och självklarhet: ”Här är jag!” Det finns även många hälsofördelar med att dra tillbaka axlarna.

– När du sträcker på dig aktiveras bålmuskulaturen. Blodcirkulationen och lugnkapaciteten ökar rejält. Det blir mindre belastning på led, disk, senor och ligament, och du får mindre ont i ryggen. En bra hållning motverkar även huvudvärk och gamnacke, sammanfattar Josephine Tjernström.

Ryggen har 32 kotor. Sträva efter att skapa en rak linje uppifrån och ner: huvudet, axlarna, höfterna och fotanklarna. Framför spegeln är det lätt som en plätt. Svårigheten är att få till en bra hållning permanent. Men det går! Här är åtta tips på hur du ”programmerar om” din kropp.

1. Stärk magen och ryggen

Promenera, simma, spring – all rörelse är bra för hållningen. Extra viktigt är det att stärka mage och rygg. Plankan är en kalasbra övning!

2. Stretcha ut bröstmusklerna

Ta en kvast eller golvmopp och håll den ovanför huvudet med ett brett grepp. För kvasten eller moppen bakåt, tills det drar i bröstmusklerna. Utmana lite och släpp sedan efter. Musklerna blir längre samtidigt som cirkulationen i musklerna ökar.

3. Djupandas

Genom att andas långa, djupa andetag får du naturligt en bättre hållning. För att testa om andningen är djup, lägg en hand på magen. Den ska röra sig ut och in.

4. Stå upp och jobba

Att stå upp och jobba främjar hållningen. Tänk bara på att inte hänga på ena benet, höften bör vara rak. Sträva efter en atletisk hållning med lätt böjda knän.

5. Använd lågklackat

Många tjejer upplever att hållningen blir bättre i högklackat. Det kan stämma på kort sikt, typ en kväll. Men på lång sikt leder högklackat till ökad belastning på fötter, fotleder, knän, höfter och ländryggen. Satsa på ett par skor som ger lite support för hälen och hålfoten. Helt platta skor ger inte så bra support.

6. Dra ner på skärmtiden

Det finns en rad anledningar till att spendera mindre tid framför skärmen. En av dem är hållningen. För om du tittar ner på en mobil eller dator större delen av dagen – ja, då ökar belastningen på nacken, vilket kan leda till nacksmärta och huvudvärk.

7. Testa en hållningsväst

En hållningsväst kan hjälpa till att dra axlarna bakåt. Men satsa inte allt krut på hållningsvästen – att träna ryggen och bålen är klart viktigare.

8. Be någon hålla koll på dig

Det är så lätt att glömma bort. Be därför kollegor, vänner och familj att agera hållningspoliser och hojta till när dina axlar faller framåt.