Bild laddas
Sött och salt!

Nyttigt julbak

Att baka hör julen till. Varmt och ljust i köket, kallt och mörkt där ute. ”Bjällerklang” ur högtalarna och mjöl lite överallt. Här hittar du tips på smarriga julbak som även är hälsosamma och gör gott för din hälsa!
Tips: hitta fler nyttiga julrecept

Nyttigare julbröd:

När det gäller bakat sätter många likhetstecken mellan gott och onyttigt. Nä, nä. Det finns faktiskt bröd och kakor som är ljuvligt goda – och samtidigt hälsosamma. Som de här smakrika favoriterna!

  1. 1. Frukt- och nötbröd med fikon och aprikos

    20
    2
    Ett saftigt och gott frukt- och nötbröd som passar perfekt till lagrade ostar. Brödet är dessutom busenkelt att baka. Även om det är frestande att smaka på det ugnsvarma brödet, rekommenderar vi att du väntar då det är lättare att skiva upp efter en natts vila.
    Frukt- och nötbröd med fikon och aprikos
  2. 2. Knäcke med anis och fänkål

    16
    5
    Hembakat knäckebröd är tusen gånger godare än det man köper. Dessutom är det lätt att baka. Här är ett utmärkt recept där vi har kryddat det knapriga brödet med fänkål, anis och en gnutta salt.
    Knäcke med anis och fänkål
  3. 3. Nöt- och nyponbröd

    99
    4
    Det är inte bara nyponsoppa man kan göra av nyponskalsmjöl. Mjölet är suveränt att smaksätta bröd med. Som den här snabbt ihoprörda degen med nötter och frön, däribland nyttiga chiafrön, och torkade aprikoser. Rosta gärna brödet i tunna skivor till ostbrickan!
    Nöt- och nyponbröd
  4. 4. Dinkelbröd med lingon och fänkål

    116
    2
    Vad sägs om ett nyttigt och gott julbröd där vetemjölet ersätts med dinkelmjöl och havregryn med fibrer. Lingon och fänkål gör brödet matigt och saftigt. Ett perfekt frukostalternativ att starta juletidens dagar med.
    Dinkelbröd med lingon och fänkål
  5. 5. Groddat fröbröd

    20
    1
    Ett glutenfritt fröbröd med groddat bovete laddat med energi och nyttigheter. Låt helst brödet vila inlindat
 i en handduk några timmar innan det skärs upp. Då hinner det ”sätta sig” ordentligt och håller ihop bra. Perfekt att skiva, förvara i frysen och rosta efterhand.
    Groddat fröbröd
  6. 6. Juligt fröknäcke

    77
    13
    Gör eget glutenfritt fröknäcke till jul, utan majsmjöl och med juliga smaker av ingefära och kanel. Lika gott att servera med en bit julskinka som en skiva vällagrad ost. Att bjuda på hembakt knäckebröd brukar ge en och annan pluspoäng, dessutom är det superlätt att göra.
    Juligt fröknäcke

Nyttigt och sött julbak

Sött behöver inte betyda onyttigt. Det finns en mängd olika ingredienser och tips för att få godsakerna både söta och nyttigare. Här är några recept som ger dig båda delar!

  1. 1. Lussebullar utan smör

    14
    3
    Hemlagade lussebullar eller lussekatter är ett måste vid julen. Här är en nyttigare variant på det klassiska receptet. Istället för smör används kokosolja och den härliga sötman kommer från kokossocker eller rårörsocker. Lussebullar utan smör är hur goda som helst!
    Lussebullar utan smör
  2. 2. Rawfoodbollar med äpple

    18
    1
    Dessa rawfoodbollar gör du med russin, dadlar, kanel, kardemumma, mandel och cashewnötter. Bjud till fikat eller som godis för en nyttigare energikick.
    Rawfoodbollar med äpple
  3. 3. Sötsura lingonremmar

    52
    16
    Vanliga godisremmar innehåller inte särskilt många nyttigheter. Så vad sägs om att göra egna? Allt du behöver till dessa sega godingar är lingon och honung. Du kokar, mixar och låter sedan lingonsmeten torka i ett tunt lager i ugnen. Vips har du ett supergott godis!
    Sötsura lingonremmar
  4. 4. Rawfood godis med dadlar, lakrits och flingsalt

    13
    1
    Dessa goda raw lakritsbitar innehåller inget tillsatt socker utan får istället sin sötma från dadlar som smaksätts med lakritspulver, vanilj och flingsalt och liknar kola. Ett enkelt recept att göra och perfekt för dig som älskar smaken av saltlakrits!
    Rawfood godis med dadlar, lakrits och flingsalt
  5. 5. Morotsbollar med kardemumma

    116
    23
    Ge kroppen ny energi med de här naturligt söta morotsbollarna. Perfekt mellanmål eller som nyttigare fika. Bollarna kan göras på morotsrester från en råsaftscentrifug eller rivna morötter. Dadlar bidrar med naturlig sötma och cashewnötter gott crunch.
    Morotsbollar med kardemumma
  6. 6. Bars med nötter och torkad frukt

    7
    4
    Bars är godast hemlagade! Den här varianten har en julig smak som påminner om pepparkakor och är fullproppad med nötter, fikon, aprikos och sultanrussin. Servera som mellanmål efter vinterpromenaden eller till Kalle Anka på självaste julafton.
    Bars med nötter och torkad frukt
  7. 7. Black bean chiabrownie

    334
    35
    Fylliga och chokladiga brownies, helt utan mjöl och vitt socker! Svarta bönor är den hemliga ingrediensen som gör dessa brownies otroligt saftiga och mer hälsosamma än den klassiska varianten. Trendiga chiafrön ger ett oväntat krisp, och gör extra nytta.
    Black bean chiabrownie
  8. 8. Chokladpopcorn med kanel och tranbär

    7
    0
    Här möter söt choklad och syrliga tranbär den varma aromatiska smaken av kanel. Chokladpopcorn med kanel och tranbär är inte bara ett oväntat gott julgodis, det är också busenkelt att göra.
    Chokladpopcorn med kanel och tranbär

Mer inspiration: