Koppla av!

Mindfulness

i köket

Restaurangkök är ofta inga lugna miljöer, men det finns inget som säger att du behöver ha andan i halsen hemma. Gör som matkonstnären Lisa Lemke och låt matlagningen vara en njutbar upplevelse som hjälper dig att varva ner.

Mindfulness handlar om medveten närvaro. Att behålla fokus, ta sig tid och släppa taget om tankarna. Och en person som ständigt strävar efter att både leva och arbeta i nuet, är Lisa Lemke – matkreatör, kokboksförfattare och tv-kock. För henne är matlagning inte bara ett jobb, utan också en sinnlig upplevelse.

– Njuter man inte av att laga mat, så handlar det nog om att man gör det för svårt för sig, säger hon. Hellre att man gör något jäkligt enkelt och tycker att det är skönt med matlagning, än att man ska slå knut på sig själv.

Satsa på enkel men GOD mat – med riktigt bra råvaror.

Ser matlagning som avkoppling

Tillsammans med sin make och dotter bor hon på en prästgård i Skrea Backe utanför Falkenberg. Och förutom att driva en mindre bondgård med häst, höns och får, har familjen även öppnat en liten vedeldad pizzeria i den före detta bagarstugan på gården. 

Efter långa arbetsdagar i en rad olika kök skulle man kunna tro att det sista Lisa vill är att ställa sig bland grytor och kastruller även på hemmaplan. Men själv menar hon att det är precis tvärtom. 

– För mig är matlagning ett sätt att varva ner. När jag jobbar handlar det ofta om tydliga ramar och exakta recept. Därför kan jag tycka att det är otroligt skönt att komma hem, öppna skafferiet och bara få botanisera bland alla ingredienser. 

Allra bäst trivs Lisa när hon får improvisera och uppfinna nya rätter. Hon hatar att slänga mat och går igång på att hitta nya möjligheter med det som blivit över från tidigare middagar. 

Viktigt med framförhållning

För att verkligen kunna ta sig tid till njutning i köket menar hon också att det är viktigt med god planering. Eftersom hon själv vet att måndagar är fulla av aktiviteter tillsammans med dottern försöker hon till exempel låta måndagens gryta stå och puttra redan på söndag kväll.

– Ett jättebra sätt att nå mindfulness i köket är att inte stå där klockan fem när man börjar bli jättehungrig och tänka: Vad ska vi äta idag? Måste jag handla? Usch, jag kommer inte på nåt! Som kock kan man ju jobba lite så, och koka soppa på en spik. Men om man inte känner sig så trygg i köket är det jätteviktigt att planera. 

Hon påpekar också att det kan vara bra att ha något att ”pilla med” och stoppa i munnen under tiden vi lagar mat. Några gurkstavar att doppa i en god olivolja och lite salt kan räcka. Får du bara i dig något litet är det lättare att låta matlagningen ta tid, menar hon. 

Närvarande i nuet

I köket på Västkusten kopplar hon av genom att lyssna på musik, eller samlas kring matlagningen med familj och vänner. För att kunna slappna av och fokusera tycker hon att det är jätteviktigt att man försöker hitta sina egna rutiner och en miljö att trivas i.

– En start kan ju faktiskt vara att ha ett härligt kök, säger hon. Är det stökigt och bökigt med vissnande örter och dålig logistik, så känner man ju inte direkt mindfulness. Sen tycker jag att det är jätteviktigt att man har bra redskap också. Stekpannor där allt bränner vid eller knivar som är slöa, såna grejer blir man ju skogstokig på!

För Lisa handlar matlagning till stor del om att vara här och nu. Att man inte bränner riset eller glömmer något i ugnen för att man gör tusen saker samtidigt, utan faktiskt försöker vara närvarande i det man gör. Och kanske är det just med den inställningen som hon får sitt hektiska schema att gå ihop.

– För mig är räddningen att jag bor som jag gör. Jag får kraft av att vara nära naturen, runt djuren, och av att jobba med någonting jag tycker är väldigt roligt. Men framför allt har jag lärt mig att hantera stress genom att fokusera på nuet och inte bolla tusen saker samtidigt. Numera tar jag en grej i taget. Eller ja… jag försöker i alla fall!