Hoppa till sidans innehåll

Sömnserien - del 1

Vilken sömntyp

är du?

Morgonmänniska eller kvällsmänniska? Gener, ålder och kön är några av faktorerna som påverkar vilken sömntyp du är. Detta är del 1 av 5 i en serie om sömn.

Publicerad den 28 juni, 2015

– Lär dig vad du är för sömntyp och skapa sedan sömnrutiner utifrån det. Ibland är det lättare sagt än gjort, vårt samhälle är ju i stor utsträckning anpassat efter morgonmänniskor, säger Jonathan Cedernaes, läkare och sömnforskare på Uppsala universitet. 

Vilken sömntyp du är brukar förändras under livet.

– Yngre barn och vuxna har det biologiskt lättare att somna tidigt och gå upp tidigt. I tonåren ställs den biologiska klockan om, man vill lägga sig senare och gå upp senare. Varför det är så vet man inte riktigt, men man tror att det har något med hormonförändringarna att göra. Med åldern blir vi sedan mer och mer morgonmänniskor, säger Jonathan Cedernaes.

Män mer kvällsmänniskor än kvinnor

Precis som med puberteten tycks flickors biologiska klocka mogna tidigare än pojkars. Fenomenet ”morgontrött tonåring” pågår alltså något år längre hos pojkar än hos flickor.  

– Men man ser också en könsskillnad. Pojkar och yngre män tycks förbli mer kvällsmänniskor mellan tonåren och 50-årsåldern, jämfört med motsatta könet, om än inte lika utpräglat som i tonåren.
Som exempel på hur den biologiska klockan åsidosätts i samhället lyfter Jonathan Cedernaes fram skolan.

– Skolan börjar ofta redan klockan åtta, men ur ett sömnperspektiv vore det bättre om den började tidigast halv nio, för att ge tonåringarna mer tid att sova under den tid på natten som de är biologiskt programmerade att sova. Så är det exempelvis i USA, där har många skolor gått till att ha halv nio som standard för skolstart. 

Kan påverka ens relationer

Vilken sömntyp man är kan ha stor påverkan på ens liv.

– Att känna till när man sover som bäst kan vara avgörande för ens framtida yrkesval och fortsatta hälsa. Fenomenet med morgon- och kvällsmänniskor kan även ställa till med problem i relationer, när den ena extremen ställs mot den andra, var och en med sin preferens för lägg- och uppstigningstider, säger Jonathan Cedernaes.

Ett tyskt forskarlag har, i den största undersökningen hittills om morgon- och kvällsmänniskor, kartlagt sömnvanor hos flera hundra tusen individer från olika länder. De kom fram till att de flesta vill gå och lägga sig runt midnatt eller senare, för att vakna upp runt klockan åtta på morgonen.

Läs del 2 - Så mycket sömn behöver du

Läs del 3 - Tv och mobilen gör det svårare att somna

Läs del 4 - För lite sömn - så påverkas kroppen

Läs del 5 - Så sover du bättre