Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

ICA-klassikern simning!

4 skäl att

börja simma

Klara, färdiga, dyk! ICA-coacherna Josephine och Mikaela tar sig vatten över huvudet och berättar varför simning är en oslagbar träningsform.

1. Skonsam träning

När du springer belastas kroppen vertikalt, uppifrån och ner, och det är mycket kraft som drar genom leder och muskler. När du simmar blir belastningen mindre, eftersom du flyter viktlöst i vattnet. Det gör simning till ett utmärkt komplement till andra träningsformer.

2. Bra för flåset

Simning stärker konditionen. Så är det bara. Om det är väldigt lätt att andas, testa att dra upp tempot och se vad som händer med ditt flås. Om du vill utmana flåset lite extra, prova att simma fort i kortare intervaller.

3. Tränar många muskler

När du simmar tränar du framför allt axlarna, ryggen och baksidan av armarna. Om du crawlar får du även en starkare bål, i och med att du arbetar med magmuskulaturen i en rotationsrörelse. Benen blir också starkare. Ja, du har många muskler med dig där i vattnet!

4. Förbättrar koordinationen

För många nybörjare är koordinationen den största utmaningen med simning. Att röra armar och ben på rätt sätt, och att få arm- och benrörelser att synka med varandra. Vid crawl gäller det att även koordinera andning och hur bålen arbetar.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer