Sömnserien del 2

Så mycket sömn

behöver du

Sömnbehovet är högst individuellt. Vissa klarar sig med sex timmar per natt, andra kan behöva nio. Hur gammal du är spelar också in. Detta är del 2 av 5 i en serie om sömn.

Publicerad den 5 juli, 2015

Åtta timmars sömn är långt ifrån det rätta för alla – vissa behöver mer och andra behöver mindre. Enligt Jonathan Cedernaes, läkare och sömnforskare på Uppsala universitet, tycks generna spela en viktig roll för hur många timmar om dygnet du bör vila huvudet mot kudden. 

Sömnbehovet förändras även under livet, med ett större sömnbehov när man är barn och tonåring och ett mindre sömnbehov när man är äldre. Enligt de senaste rekommendationerna bör en tonåring sova 8-10 timmar per natt, en vuxen upp till 64 år 7-9 timmar och äldre personer 7-8 timmar.

Kvalitet lika viktigt som kvantitet

– Men de där siffrorna ska man inte stirra sig blind på. Sömnbehovet är högst individuellt, därför är det viktigt att känna efter hur många timmars sömn som är rätt för just dig. En annan faktor som spelar in på våra nordliga breddgrader är årstiden; på vintern sover du vanligtvis mer än under sommaren, säger Jonathan Cedernaes. 

Dessutom bör vi fokusera lika mycket på kvaliteten som kvantiteten när vi granskar vår sömn.

– Risken är stor att sömnen försämras om du exempelvis går och lägger dig med alkohol i blodet, om det är varmt och kvavt i sovrummet, om du har rökt eller ätit en väldigt stor måltid. Då kanske du behöver sova längre än normalt för att du ska känna dig utsövd nästa morgon. 

På samma sätt kan motion förbättra sömnkvaliteten, både genom snabbare insomning och djupare sömn. 

– Vissa förkortar sömnen för att gå upp och träna på morgonen. Frågan är vad som är bäst för kroppen, att sova en timme extra eller att träna i ottan. Den frågan har forskningen ännu inget svar på, men både sömn och träning är viktigt för en god hälsa.

Sovmorgon stör den biologiska klockan

Det är också vanligt att vi sover längre på helgerna, för att kompensera för sömnbrist under veckan. Nå, är det en god idé?

– Nej, generellt är det ingen bra idé att sova längre på helgerna. Det stör den biologiska klockan och du jetlagar dig själv. Studier visar också att stora variationer i hur länge du sover ökar risken för övervikt och diabetes, om det pågår en längre tid. Har du sovit dåligt en natt kompenserar hjärnan och kroppen för det själv, genom att du följande natt sover längre perioder i djupsömn, och så småningom även tar igen förlorad drömsömn. 

Jonathan Cedernaes tycker att man ska försöka att somna och vakna ungefär samma tid varje dag.

– Kroppen blir då inställd på att sova dessa timmar, och du ökar sannolikheten att somna vid denna tidpunkt och sedan få en god natts sömn.

Läs del 1 - Vilken sömntyp är du

Läs del 3 - Tv och mobilen gör det svårare att somna

Läs del 4 - För lite sömn - så påverkas kroppen

Läs del 5 - Så sover du bättre