Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

ICA-coachen tipsar!

Låg- medel eller

högintensiv träning?

Man pratar ofta om lågintensiv, medelintensiv och högintensiv träning. Men vad är skillnaden? Och vilken intensitetsnivå ska man välja? ICA-coacherna Josephine Tjernström och Mikaela Naess förklarar!

Lågintensiv träning – du kan prata obehindrat

Lågintensiv träning är träning som gör dig varm, men inte flåsig. Du kan föra en normal konversation samtidigt som du tränar. För en person kan lågintensiv träning vara en långsam promenad, för en annan person en lätt jogg – det är högst individuellt.

Varför?

Lågintensiv träning är inte särskilt ansträngande, vilket gör att du ofta orkar hålla på en halvtimme eller mer. Lågintensiv träning är därför bra för fettförbränningen. Däremot utmanas inte hjärtats pumpeffekt.

Medelintensiv träning – du kan prata med flås

Medelintensiv träning gör dig svettig och ansträngd. Andningen blir ytligare och du börjar flåsa. Medelintensiv träning kräver en dusch efter avslutat pass!

Varför?

Det finns stora positiva hälsoeffekter med medelintensiv träning. Hjärta och kärl blir starkare, vilket minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar. Medelintensiv träning motverkar även diabetes typ 2, cancersjukdomar samt depression och annan psykisk ohälsa. Rekommendationen för vuxna är att träna medelintensivt minst en halvtimme om dagen, fem dagar i veckan.

Detta enligt FYSS (Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling) 

Högintensiv träning – du kan inte prata alls

Högintensiv träning handlar om att pressa kroppen tills du får känningar av mjölksyra. Det är oerhört ansträngande och du tränar i intervaller: hård träning, vila, hård träning, vila, etcetera. Du ska vila så pass länge att flåset precis hinner återhämta sig. Alla människor kan träna högintensiva intervaller. Det handlar bara om att träna utifrån sin egen kapacitet.

Varför?

Högintensiv träning har stora positiva hälsoeffekter. Du skyddar din kropp mot både fysiska och psykiska sjukdomar. Dessutom tar du din kropp till nästa nivå vad gäller styrka och kondition.

Tips! Så hanterar du mjölksyran.