Hoppa till sidans innehåll

Fridfull jul!

Fira jul med

mindre stress

Julen står för dörren och att-göra-listan växer: städa, pynta, bjuda, handla, lacka, baka, laga, handla lite till… Och där brändes pepparkakorna vid! Men julen behöver inte vara förenad med stress.

Publicerad den 3 december, 2015

Vi vill så mycket med julen. Hemmet ska dofta av såpa och kanel. Alla klappar ska vara genomtänkta och vackert inslagna. Julbordet ska digna av hemlagade läckerheter. Ja, helst ska hela ledigheten vara som en storslagen scen ur Fanny och Alexander. Men det gäller att se upp så att julen inte präglas av stress.

– Stress är en form av otillräcklighet. Det finns en obalans mellan krav och resurser, och för att bli av med stressen behöver vi antingen sänka kraven eller öka resurserna, säger Gabriella Svanberg, legitimerad psykolog.

Gör en tidsbudget

Att öka resurserna kan vara att ta hjälp, få loss pengar, hitta mer ork eller på annat sätt skapa förutsättningar för att kunna leva upp till sin kravnivå.

– Vi accepterar att pengar är en begränsad resurs och förhåller oss till det. Däremot kör vi ofta på som om vi hade hur mycket tid och ork som helst. Men egentligen borde tidsbudgetar vara lika självklara som ekonomiska budgetar, säger Gabriella Svanberg.

Men om alla resurser är på max och vi ändå önskar mer? Då återstår bara att trycka på acceptansknappen och sänka sina krav, för att minimera det onödiga lidandet.

– Att trycka på acceptansknappen och sänka sina krav är inte alltid lätt. Man kanske vill fira julen på ett visst sätt och den känslan är väldigt stark. Det man kan göra är att försöka prioritera bland alla ”måsten”. Vad är viktigast, fina julklappar eller lyxig julmat? Att skriva julrim eller att ha ett städat hem? Fundera på vad som är viktigast för dig. För det där med strukna servetter och fem sorters sill på julbordet kanske bara är gamla traditioner som du egentligen inte bryr dig om.

Skilj på värdering och fakta

Men trots bra prioriteringar kan en känsla av besvikelse smyga sig på när julen inte blev allt som man önskade. Gabriella Svanbergs råd är att försöka skapa fred inom sig själv, och att försöka acceptera och försonas med det som är.

– Låt säga att du inte hann spela spel med barnen på julafton. Konstatera att du inte hann för att du var upptagen med annat. Känns det tråkigt så stanna i den känslan av besvikelse en stund. Däremot ska du försöka bryta tankar i stil med ”jag är en dålig förälder”, för det är en värdering som inte har något med fakta att göra. Försök i stället att rikta ditt fokus mot något konstruktivt. Se allt du har i stället för att tråna efter det du inte har. Då kan din jul bli både god och fri från stress.