Stress

Bli bättre på att

hantera stress

Ligger stressen som en våt filt över ditt liv? Stressexperten Giorgio Grossi ger tips på hur du kan sänka din stressnivå. Han börjar med att säga: ”Grattis på 90-årsdagen!”

Grattis, du fyller 90 år i dag! Du får bjuda vem du vill i hela världen, levande som död. Alla dina gäster ska också hålla ett hyllningstal, där de berättar vad du har betytt för dem. Vem vill du bjuda? Och vad vill du att dina gäster ska säga om dig?

Detta är en övning som Giorgio Grossi, docent och legitimerad psykoterapeut, ofta gör med sina patienter. Han jobbar med forskning och behandling på Stressmottagningen i Stockholm. De flesta bjuder sina barn, sin kärlekspartner, goda vänner, föräldrar, far-och morföräldrar och andra förebilder. Det är påfallande sällan som en chef blir bjuden.

– Fundera på vad du vill ha ut av livet. Vilken slags människa vill du vara? Vilka relationer vill du prioritera? Försök sedan att förändra ditt liv utifrån det. Förändringar kan kännas som en omöjlighet, särskilt om du känner dig stressad. Börja därför med myrsteg i vardagen, alltså små, små saker som du kan göra varje dag utan att det kräver så mycket, säger Giorgio Grossi.

Stress – vanligaste orsaken till sjukskrivning

Stress kan skifta från mild oro till regelrätta panikattacker. Stress kan även vara positiv och trigga känslor som glädje, motivation och engagemang. I dagligt tal är det ändå den negativa stressen vi menar när vi pratar om stress. Det är också den negativa stressen som skenar i samhället och som gör att allt fler människor mår allt sämre. 

Enligt Försäkringskassan är akut stress den vanligaste orsaken till sjukskrivning i Sverige. Mellan 2012 och 2014 ökade antalet fall från 15 000 till 26 000.

– Stress är en naturlig del av livet, det är en del av att vara människa. Men om stressen tar över och påverkar dig starkt negativt, då kan du behöva förändra dina vanor, säger Giorgio Grossi.

Acceptera dina tankar och känslor

Anonyma Alkoholister och Anonyma Narkomaner jobbar ofta med den så kallade sinnesrobönen. Den lyder så här:

 

Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.

Giorgio Grossi tycker att bönen även är användbar för den som vill leva livet med mindre stress.

– Försök att acceptera dina tankar och känslor, för dem kan du inte styra över. Däremot kan du styra över dina handlingar. Låt säga att du har för mycket att göra på jobbet. Acceptera din oro och din känsla av att inte räcka till. Försök samtidigt att uppbåda modet att göra något åt din situation. Kan du prata med chefen och kollegorna om din situation? Eller behöver du leta efter ett nytt jobb? 

Giorgio Grossi ser ett mönster i hur personer som riskerar utmattningssyndrom tänker och resonerar.

– Många har en tydlig bild av livet de skulle leva om stressen inte var så stor. Det kan vara saker som att byta jobb, vara en bättre vän eller skaffa en kärlekspartner. De tänker att bara stressen minskar, då ska de göra den förändringen. Men du kan inte vänta tills stressen är över, det gäller att börja agera nu.

Undvik multitasking och stäng av autopiloten

Ett annat klassiskt beteendemönster hos människor i riskzonen är att de ständigt försöker göra flera saker samtidigt.

– Låt säga att du står i köket och lagar mat. På väg till kylskåpet plockar du upp en strumpa från golvet. Du tittar upp på blomman i fönstret och ser att den behöver vatten. När du fyller på vattenkannan i badrummet passar du på att kissa. Då ser du att golvet är smutsigt, så du börjar snabbstäda det med toalettpapper. Sedan börjar det lukta från köket. Det är maten som har bränts vid … Alla människor som går in i väggen håller på så här. Inte någon gång då och då, utan ständigt. De multitaskar fullständigt och de gör det på autopilot.

Just autopiloten är ett annat tecken på kronisk stress.

– När du är på autopilot är du mentalt någon annanstans. Givetvis funkar det ibland, men en ständig splittring mellan knopp och kropp är inte hållbart.

Ta pauser och variera dina aktiviteter

Enligt Giorgio Grossi är stressade människor generellt dåliga på att ta pauser. De tänker att det är bättre att jobba på medan de har ångan uppe, för att i stället vila ordentligt i slutet av dagen. Resultatet är ofta att de känner sig helt slut halvvägs genom dagen.

– All aktivitet tar energi. För att energin inte ska ta slut behöver du ta pauser flera gånger om dagen. Så stanna upp och ta några djupa andetag, ta en promenad runt kvarteret, ät något eller lägg dig ner en stund. Försök även att variera dina aktiviteter. Att exempelvis sitta framför datorn med samma uppgift flera timmar i sträck, det kan göra dig mentalt utmattad.

Sömn och motion motverkar stress

Sömnbehovet är högst individuellt, men 6-9 timmar per natt är en bra riktlinje. Ett varningstecken att ta på allvar är när stressen börjar tära på sömnen.

– Om du har svårt att somna, vaknar under natten eller har andra sömnbesvär som inte går över av sig självt inom ett par veckor, då bör du uppsöka professionell hjälp.

Regelbunden motion, gärna utomhus i solljus och frisk luft, hjälper också till att hålla stressen på avstånd. Men träningen får inte bli en flykt.

– Många människor tränar och tränar i stället för att göra den där besvärliga, men nödvändiga förändringen i livet, exempelvis byta jobb eller ta tag i en dålig relation. Motion är nödvändigt för ett hälsosamt liv, men spring inte ifrån dina problem.

Viktigt att ha roligt i livet

Många människor, kanske de flesta, känner sig tyngda och styrda av plikter och krav. Giorgio Grossi vill därför slå ett slag för lusten.

– Att helt låta sig styras av måsten blir odrägligt på sikt. Vi måste även prioritera saker som ger oss njutning, som mat, dryck, sensualism och nöjen av olika slag. Många av mina patienter känner sig egoistiska när de unnar sig själva något härligt. Men jag vill nog hävda motsatsen. För om du ger dig själv påfyllnad, då har du också mer att ge andra människor. Det är ren altruism.