Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Kom igång!

Börja träna

- 5 tips

Har du lovat dig själv en starkare kropp och bättre kondis? David Evans, PT på gymkedjan Actic, hjälper dig att blåsa liv i det där nyårslöftet – här är hans bästa tips!

Hur man gör för att komma igång med träningen? Det bästa är att anlita en PT. Det näst bästa är att läsa tips från en PT. Här och nu kan vi bara erbjuda det näst bästa – fem kloka punkter från David Evans på Actic. 

1. Hitta motivationen

Fråga dig själv: Varför vill jag träna? Det snabba svaret är ofta ”få bättre kondis”, ”bli starkare” eller ”gå ner i vikt”. Stanna inte där, utan försök att hitta den inre, djupa motivationen. Du kanske vill få bättre kondis för att orka leka med barnen. Bli starkare för att slippa ryggvärk när du jobbar. Eller gå ner i vikt för att få bättre självförtroende i din kärleksrelation. 

2. Hitta något du tycker är kul

Träning behöver inte betyda löpning eller gym. Det kan lika gärna vara klättring, golf, ridning, gruppträning, raska promenader – ja, vad som helst som innebär rörelse. Prova på olika idrotter och motionsformer! Begränsa dig inte till en aktivitet! Du kanske landar i att du vill simma på måndagar, gå på spinning på onsdagar och träna agility med hunden på söndagar.

3. Hitta en träningskompis – eller bli en ensamvarg

Det finns många fördelar med att ha en träningskompis. Det blir roligare och ni pushar varandra att träna hårdare och alltid dyka upp. Nackdelen är att träningen lätt klappar ihop om kompisen blir sjuk eller reser bort. Det är därför bra att träna på egen hand också, vänja sig vid att vara ensamvarg i gymmet, på promenaden eller i simhallen.

4. Ta hjälp av experterna

Vill du lära dig att träna på rätt sätt? Ta hjälp av en PT, naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast. Du kan ju också be en träningskunnig kompis om hjälp. Ett annat tips är att kolla runt på YouTube. Där kan man hitta massor av träningstips, många kanaler är väldigt seriösa och bra.

5. Sätt upp smarta träningsmål 

Gå ner 20 kilo på tre månader? Eller gå från otränad till maratonlöpare på fyra månader? Stopp och belägg! Ta ditt stora träningsmål och dela upp det i ett antal mindre träningsmål. Mål ett kan vara att ta sig till gymmet. Mål två att prova en ny gruppträning. Mål tre att gå ner ett kilo inom två veckor. Etcetera. Träningen känns så mycket enklare och roligare när nästa träningsmål alltid är runt hörnet.

ICA återkallar ICA Basic hallon Läs mer