Lär dig allt om

Glutenfria mjölsorter

Det finns massor av olika mjöl att välja mellan för dig som inte äter gluten. Här gör vi ett djupdyk i glutenfria mjölsorter och guidar dig i vad de kan användas till.
Tips: Här hittar du vår guide till att baka glutenfritt.

Glutenfria sorter

  • Potatismjöl

    Potatismjöl

    Ren potatisstärkelse med neutral smak. Ger lyft i bakverk och spröda småkakor och fin yta åt mjuka kakor. Den neutrala smaken gör att mjölet passar i stället för vetemjöl i till exempel tårtbottnar och rulltårtor. Verkar som förtjockningsmedel, ska bara koka upp, annars blir det segt.

  • Majsmjöl

    Majsmjöl

    Majsmjöl är ett lättsmält mjöl som är snällt mot känsliga magar, både för vuxna och barn. Fint malda majskorn. Bra till bröd, pannkakor och tortillas. Ger fin gul färg. Det är också perfekt till välling, kakor, bröd och pannkakor. Polenta är en mer grovmalen variant. 

  • Majsstärkelse

    Majsstärkelse

    Till skillnad från majsmjöl består majsstärkelsen av ren stärkelse från den inre kärnan av majskornet. Neutral smak. Verkar som förtjockningsmedel, reder såser och krämer.

  • Durramjöl

    Durramjöl

    Kommer ursprungligen från Afrika men odlas idag över hela världen. Durramjöl är mineral- och fiberrikt och har en milt nötig smak. Är en bra ersättare till vanligt vetemjöl och har bra bakegenskaper i t.ex. jästa degar. Ger fin fullkornssmak. Passar också i kakor och ljusa bakverk, inte minst tillsammans med choklad.

  • Bovetemjöl

    Bovetemjöl

    Har trots namnet inget med vetemjöl att göra utan kommer från en ört. Smakrikt med liten beska. Klassiskt använd i blinier och galetter. Passar till bröd och i kakor med choklad.

  • Kokosmjöl

    Kokosmjöl

    Görs av torkat och malt fruktkött från kokosnöten. Innehåller över 40 procent kostfiber men bara ca tio procent fett och skiljer sig mycket från övriga mjöler. Kokosmjöl har en söt smak som gör att det passar bra till bakning av söta degar, t ex muffins och kakor. Använd i mindre mängd som smaksättare i bakverk och för att boosta till exempel smoothie och gröt.

  • Kikärtsmjöl

    Kikärtsmjöl

    Kikärtsmjöl är ett naturligt glutenfritt mjöl med mjuk, lätt nötig smak. Ger bra luft i bakverk. Karaktäristisk smak, god i morotskaka och mjuk pepparkaka. Högt protein- och fiberinnehåll. Bra i pajdeg och veggobiffar. Vanlig i det indiska köket och passar utmärkt till matigare bakning som i paj, pizza, pannkakor eller scones. Även utmärkt i hemlagad falafel.

  • Mandelmjöl

    Mandelmjöl

    Mjöl med cirka 50 procent fetthalt. Har bra bakegenskaper genom egna bindeämnen. Ger mjuka och saftiga kakor. Förvara helst i kylen så härsknar inte fettet lika snabbt.

    Mandelmjöl är det givna mjölet i söta bakverk som t ex makaroner och mazariner. Det är även en huvudingrediens i mandelmassa.  Prova mandelmjöl i matbröd, tårtbottnar, maränger och pannkakor. Eller att panera med - sanslöst gott.

  • Teffmjöl

    Teffmjöl

    Teffmjöl påminner i färg och smak om rågmjöl. Passar utmärkt i grövre bröd och kryddiga kakor. Teff är rikt på protein, fibrer och värdefulla mineraler. Odlas sedan århundraden tillbaka i Afrika, främst i Etiopien. Används vid bakning av injeras, etiopiska pannkakor. Fiberrikt.

  • Havremjöl

    Havremjöl

    Havre är en riktig näringsmässig fullträff. Dessutom tacksamt att baka med; det binder vätska och är mycket gelbildande. Bra på att binda vätska i bröd och bakverk. God, mild nötig smak. Havre är naturligt glutenfritt men hanteras i samma miljö som gluten, så välj "rent havre" för glutenfritt.

  • Rismjöl

    Rismjöl

    Basmjöl med neutral smak. Bra till bröd, bullar och kakor. Rismjöl gör pajskal, våfflor och pannkakor riktigt frasiga och är utmärkt att reda soppor och såser med. Perfekt till glutenfri bakning av t ex bröd och kakor och gott som välling. I Asien blir rismjölet bland annat till nudlar, rispapper och dumplings. Rismjöl finns också som fullkornsvariant, där även skaldelarna tagits med.

  • Hasselnötsmjöl

    Hasselnötsmjöl

    Hasselnötsmjöl har en fin nötsmak och passar bra i kakor och desserter. Likt övriga nötter är hasselnöten full av energi tack vare dess höga fettinnehåll. Nötterna är även rika på kostfiber.

  • Quinoamjöl

    Quinoamjöl

    Quiona är en ört som är rik på protein och näringsämnen som folat, fosfor, jod och magnesium. Smaken är nötaktig och mjölet passar bra i bland annat bröd, matpannkakor och söta bakverk.

Psyllium för struktur och saftighet

Psylliumfrön

Psylliumfrön passar perfekt till bakning då de gör bröd och bakverk extra saftiga. Du kan även använda dem för att toppa din müsli, gröt eller smoothie.

Psylliumhusk

Psylliumhusk är själva skalet från psylliumfrön. Tack vare det höga fiberinnehållet (85% fiber) passar psylliumhusk perfekt till glutenfri bakning och fyller en viktig funktion i att göra bakverk saftiga och  skapa en struktur så de håller ihop.

Artiklar (1570)

Baka nyttigt

Det hälsosamma mjölet

Vilka mjölsorter ska man välja och vilka bör man dra ner på? Vi dyker ner i mjölpåsen!

Framtidens mat!

Bönor & ärtor

Vare sig du använder konserverade eller lägger egna i blöt är det jackpot för miljö, plånbok och hälsa. Bönor och ärter är framtidens mat. Här lär du bland annat känna mörkögd black eye, krämiga borlotti och protein-ligans höjdare sojabönan.

Matskola

Baka glutenfria frallor

I vår matskola lär du dig baka goda glutenfria frallor och hur du lyckas med glutenfritt.

Till fikat

Glutenfria småkakor

Här bjuder vi på små, naggande goda kakor till kaffet för dig som är glutenintolerant.