Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Som i New York!

3 trendiga

gröttips

Gröt är långt mer än bara vatten, spannmål och salt. Från klassisk kanel till trendiga chiafrön – här är knepen som hottar till havregrynen!

Vi har ätit den sedan urminnes tider, men idag är gröten trendigare än någonsin. Den serveras på barer i New York, som take away i London och i oktober avgjordes gröt-VM i Skottland. Men vilka gryner ska man välja, och hur gör man gröten lite roligare?

– Ur ett näringsperspektiv är fullkornsgryner väldigt bra, säger Christina Karlsson, dietist på ICA. Där får du med hela sädeskärnan, inklusive skalet, och i kliet finns många bra ämnen som fibrer, vitaminer och mineraler.

Men gröt kan egentligen göras på en rad olika flingor, ris och frön. Möjligheterna är oändliga, och Christina rekommenderar att testa sig fram.  

– Våga prova nya typer av gryner, experimentera med olika blandningar och se vad du tycker är gott!

Gröt på olika sätt:

  • Byt ut basen

    Byt ut basen

    Huvudingrediensen i en gröt behöver inte nödvändigtvis vara gryner av olika slag. Prova att koka upp blåbär tillsammans med vatten och rågmjöl, gör en gröt på chiafrön eller mixa bovete med äpplen och torkad frukt.

    Testa den här: Teffgröt med körsbär

  • Piffa till med topping

    Piffa till med topping

    Tråkig och färglös gröt kan lätt livas upp med olika tillbehör. Strössla gröten med rostad kokos eller garnera med skivad frukt. En näve hackade nötter bidrar med extra tuggmotstånd och fibrer.

    Testa den här: Morotsgröt med mandelrippel och kokos

  • Ät gröten som dessert

    Ät gröten som dessert

    Gröt passar inte bara som frukost och mellanmål, utan kan med fördel serveras även till efterrätt. En risgrynsgröt som blandas med kvarg, frukt och kokos blir till exempel en exotisk och nyttig tolkning av ris à la malta.

    Testa den här: Davosgröt