Upptäck yoga!

Bikram är den

heta yogan

Yogaformen bikram har slagit igenom stort i Sverige. Men vad är egentligen bikram? Och vad är skillnaden mot annan värmeyoga? Vi på ICA har pratat med Kim Melander, som för 12 år sedan tog bikramyogan till Sverige från New York.

På Birkagatan i Stockholm ligger yogastudion DuCalme. Här finns en stor sal med mörkt parkettgolv, spegelväggar och dämpad belysning. Temperaturen i salen är 40 grader. Nästa bikrampass ska strax börja och deltagarna tassar in i värmen. De har med sig en eller ett par vattenflaskor, yogamatta och en handduk att lägga på yogamattan för att inte glida – bikram är svettigt! Männen är generellt klädda i badshorts och tjejerna i sport-BH och bikinitrosa modell shorts.

Bikram är en yogaserie som utvecklades på 70-talet av den indiske yogaläraren Bikram Choudhury. Serien består av 26 hathayoga-positioner, varav två andningsövningar. De görs under 90 minuter, i ett rum som är uppvärmt till 40 grader med en fuktighet omkring 40 procent.

– Bikram är ett varumärke och positionerna och övningarna görs alltid på exakt samma sätt och i exakt samma ordning. En fördel med att göra samma serie varje gång är att det är lätt att se sina framsteg. Man skulle kunna utöva bikramserien i vanlig rumstemperatur, men det optimala är alltså att utöva bikram i 40-gradig värme, säger Kim Melander.

Värmen ökar blodcirkulationen

Tanken med värmen är att efterlikna det indiska klimatet och dess gynnsamma effekter på kroppen.

– Värmen mjukar upp muskler och leder. Risken för skador minskar och det blir enklare att stretcha. Värmen gör också att man svettas mycket. Det råder mycket diskussioner om huruvida man svettas ut gifter eller inte, men känslan efter ett pass är att man är väldigt ren och att huden känns som ny, säger Kim.

Inte lika andlig som andra yogaformer

Vem som helst kan utöva bikram. Har man högt blodtryck eller problem med hjärtat bör man dock ta det försiktigt, som vid all träning.

– Bikram är en väldigt skonsam träningsform. Den passar särskilt bra för personer med överkroppsproblem, då man tränar armstyrka helt utan belastning av axlar och handleder.

Många yogaformer har ett starkt inslag av andlighet, där yogaläraren parallellt med de fysiska övningarna guidar deltagarna till ett nytt sätt att känna och tänka. Så är inte bikram. Yogaläraren ger oftast bara instruktioner kopplade till det fysiska – ”sträck på armarna, ner med axlarna, böj på knäna” – med en rakhet och tydlighet som för tankarna till det militära. Kim Melander tror det kan vara därför som det är förhållandevis många män på bikramklasser, jämfört med många andra yogaklasser.

– Det är inte så mycket prat om bandas, chakras och tredje ögat. Framtoningen är mycket mer vetenskaplig. Det är praktiskt och strukturerat, lite mer fyrkantigt än andra former av yoga. Jag tror att det tilltalar många män.

Yoga förenar det mentala och det fysiska

När man utövar bikram, liksom all form av yoga, är det mentala planet och det fysiska planet på samma ställe.

– Det räcker exempelvis inte att bara vrida på hälen, man måste även känna och tänka på vridningen för att få till rätt position. Jämför det med att springa på bandet, då kroppen springer på autopilot medan man kanske tittar på tv.

Bikram är inte den enda yogaformen som utövas i värme. Exempel på annan värmeyoga är Hot-Flow. I den yogaformen ingår många av bikramrörelserna, men även funktionell träning med övningar som plankan, armhävningar och magövningar. 

Det senaste inom värmeyoga är annars Fierce Grace, ett koncept som bygger på bikram, ashtanga och ingengar och som handlar om att uppnå optimala resultat under kortast möjliga tid.