Hoppa till sidans innehåll

Gott till helg & vardagsmys

Tips på hälsosamt

fredagsmys

Vi älskar fredagar! Här är våra bästa tips och recept för ett hälsosamt och nytttigare fredagsmys med lite mindre socker och salt för hela familjen.

Tips! Här hittar du alla våra recept på nyttigare godis till fredagsmyset!

Några smarta tips för fredagsmyset

  • Hejdå läsk!

    Ersätt läsken med smaksatt vatten, med eller utan kolsyra. Hallon, blåbär, gurka, citron och apelsin är klassiska smaksättare, men egentligen kan du pimpa ditt vatten med vilken frukt eller grönsak som helst. Tips! Låt barnen bestämma smaksättare, hjälpa till att skiva och lägga ner i glasen. Ett festligt sugrör på det och vattnet dricks upp till sista droppen!

  • Gör egna chips

    Ersätt de köpta chipsen med hemmagjorda rotfruktschips gjorda på morot, rödbeta och palsternacka. En given succé för både vuxna och barn.

  • Minska på sockret

    Ersätt godiset med torkade frukter eller bär. Banan, äpple, mango, blåbär, gojibär – vad är du sugen på? Tips! Barn gillar när det är lite roligt att äta, så servera gärna i små påsar, askar eller skålar.

  • Småhungrig?

    Köp hem lite knäckesticks och doppa i hummus, aubergineröra eller tapenade. För enkla och smarriga recept – scrolla ner! Ett annat tips är rökta räkor med smaksatt gräddfil. Om barnen nobbar kan du ju alltid ha lite gurk- och morotsstavar i beredskap.

  • Hummus med grönsaker

    Hummus med grönsaker

    Hummus är en lättlagad och mumsig röra med ursprung i mellanöstern och i detta recept kan du njuta av hummus som en matig dipp. Laga från grunden men bli klar på mindre än 30 minuter.

    - Hummus med grönsaker

    Spara

  • Grönkålschips med sesamfrön

    Grönkålschips med sesamfrön

    Sesamfrön ger en asiatisk twist till de här frasiga grönkålschipsen. Inte konstigt att grönkålschips har blivit så populära som snacks när det både är syndigt gott och snabbt fixat plus innehåller massa nyttigheter.

    - Grönkålschips med sesamfrön

    Spara

  • DIY bounty bars

    DIY bounty bars

    Kokostokig? Då är kanske chokladgodiset bounty en favorit. Ett godis som du gör själv hur lätt som helst. Allt du behöver är en burk kokosmjölk, riven kokos, agavesirap och mörk choklad. Sedan är det bara att följa det här receptet, låt stelna och njut!

    - DIY bounty bars

    Spara

  • Fredagsdipp med rotfruktschips

    Fredagsdipp med rotfruktschips

    Dags för fredagsmys! Servera krispiga chips av rotfrukter tillsammans med en syrlig dipp av gräddfil, citronsaft och rivet citronskal. Chips och dipp med en trevlig tvist – enkelt och snabbt.

    - Fredagsdipp med rotfruktschips

    Spara

  • Sura godisar av fruktjuice

    Sura godisar av fruktjuice

    Jättegoda gelébitar av mango- och äppeljuice med syrligt överdrag av arrowrot och citronsyra. Nyttigare godis utan tillsatt socker som du kan bjuda på nästan när som helst.

    - Sura godisar av fruktjuice

    Spara

  • Aubergineröra 

    Aubergineröra 

    En klassisk röra från Mellanösterns kök. Aubergine bakas mjuk i ugn innan den mixas och kryddas till en len röra tillsammans med vitlök, olivolja, färskpressad citronjuice och sesampaste.

    - Aubergineröra 

    Spara

  • Chokladpopcorn med flingsalt

    Chokladpopcorn med flingsalt

    Liva upp ditt vanligt kvällsmys – allt blir roligare med chokladpopcorn! Barnvänligt, enkelt och supergott. Använd gärna stora fina popcorn och choklad av hög kvalitet för maxad popcornupplevelse.

    - Chokladpopcorn med flingsalt

    Spara

  • Seggoda fruktremmar

    Seggoda fruktremmar

    Sötsura godisremmar är populärt, men gör dem själv i stället. Betydligt nyttigare, men med samma goda smak. Här gör vi remmar av röda äpplen och röda vinbär som även får god smak av hallon och fruktig sötma från honung. Naturligt godis helt enkelt!

    - Seggoda fruktremmar

    Spara

  • Chokladbollar (glutenfria)

    Chokladbollar (glutenfria)

    Superenkla och goda chokladbollar utan tillsatt socker med helt vegetabiliska ingredienser. Chokladbollarna innehåller inget gluten och passar även veganer eftersom de görs på kokosolja. Perfekta att plocka fram när sötsuget sätter in!

    - Chokladbollar (glutenfria)

    Spara

  • Godisremmar med bär

    Godisremmar med bär

    Funderar du ibland på vad godiset du äter innehåller? Gör dina egna godisremmar! Bär, honung och din favoritsmaksättare så har du gott godis och full kontroll på vad du stoppar i dig. Här behövs inga färgämnen. Mörkblå blåbärsremmar, djupröda med hallon eller kanske gula nektarin- eller mangoremmar? Godis med äkta smaker.

    - Godisremmar med bär

    Spara

  • Sötsura lingonremmar

    Sötsura lingonremmar

    Vanliga godisremmar innehåller inte särskilt många nyttigheter. Så vad sägs om att göra egna? Allt du behöver till dessa sega godingar är lingon och honung. Du kokar, mixar och låter sedan lingonsmeten torka i ett tunt lager i ugnen. Vips har du ett supergott godis!

    - Sötsura lingonremmar

    Spara

  • Chokladtryffel med apelsin

    Chokladtryffel med apelsin

    Bjud alla chokladälskare på dessa härliga tryfflar med smak av apelsin och låt dem gissa den hemliga ingrediensen. De kommer bli förvånade över att kokta svarta bönor utgör basen. Roligt och nytänkande, för vem har sagt att sötsaker inte kan göras på bönor!

    - Chokladtryffel med apelsin

    Spara

  • Proteinbars med kokos och choklad

    Proteinbars med kokos och choklad

    Dessa proteinbars med choklad, kokos och jordnötssmör innehåller både nyttigheter och funkar fint som ett smarrigt mellanmål eller snacks till fredagsmyset!

    - Proteinbars med kokos och choklad

    Spara

  • Morotsdipp med chili, ingefära, kokos och jordnötter

    Morotsdipp med chili, ingefära, kokos och jordnötter

    Med en rostad morotsdip får vi in lite mer grönsaker i fredagsmyset. Gör morotsdippen med chili, ingefära, kokos och jordnötter. Rosta morötterna en stund i ugnen och mixa till en alldeles underbar orange söt-stark-nötig morotsdip som passar utmärkt att dippa t ex friterat rispapper eller chips i.

    - Morotsdipp med chili, ingefära, kokos och jordnötter

    Spara

  • Mangobollar

    Mangobollar

    Som nyttigare fika: gör egna mangobollar! Dessa rawfoodbollar är en typ av dadelbollar med torkad mango, cashewnötter, mandel, kokos och frisk smak av citron eller lime.

    - Mangobollar

    Spara