Nyttigare vardag!

Tips på hälsosamt

fredagsmys

Vi älskar fredagar! Ta del av våra tips för fredagsmys med mindre socker och salt för hela familjen.

Vill du vara snäll mot kroppen är det bättre att inleda helgen med något lite grönare. Du har hört det förut, men vi säger det igen: Barn gör inte som du säger, utan som du gör. Så om du vill att dina barn ska få i sig mindre socker och salt – börja förändra dina egna vanor!

Här hittar du alla våra recept på nyttigare godis till fredagsmyset!

  • Hejdå läsk!

    Ersätt läsken med smaksatt vatten, med eller utan kolsyra. Hallon, blåbär, gurka, citron och apelsin är klassiska smaksättare, men egentligen kan du pimpa ditt vatten med vilken frukt eller grönsak som helst. Tips! Låt barnen bestämma smaksättare, hjälpa till att skiva och lägga ner i glasen. Ett festligt sugrör på det och vattnet dricks upp till sista droppen!

  • Gör egna chips

    Ersätt de köpta chipsen med hemmagjorda rotfruktschips gjorda på morot, rödbeta och palsternacka. En given succé för både vuxna och barn.

  • Minska på sockret

    Ersätt godiset med torkade frukter eller bär. Banan, äpple, mango, blåbär, gojibär – vad är du sugen på? Tips! Barn gillar när det är lite roligt att äta, så servera gärna i små påsar, askar eller skålar.

  • Småhungrig?

    Köp hem lite knäckesticks och doppa i hummus, aubergineröra eller tapenade. För enkla och smarriga recept – scrolla ner! Ett annat tips är rökta räkor med smaksatt gräddfil. Om barnen nobbar kan du ju alltid ha lite gurk- och morotsstavar i beredskap.

  • Hummus

    Hummus

    Hummus är kikärtsröra som du smidigt fixar själv. Kikärtor, vitlök, citron och spiskummin bildar tillsammans denna härliga röra som passar perfekt på buffébordet. Servera gärna bröd och oliver till.

    - Hummus

    Spara

  • Färgglada rotfruktschips

    Färgglada rotfruktschips

    Ett nyttigt och färggrant alternativ till chips får du genom dessa färgglada chips, gjorda på morötter, rödbetor och palsternacka. Enkelt att torka på en plåt i ugnen, och en given succé för både vuxna och barn.

    - Färgglada rotfruktschips

    Spara

  • Sura godisar av fruktjuice

    Sura godisar av fruktjuice

    Jättegoda gelébitar av mango- och äppeljuice med syrligt överdrag av arrowrot och citronsyra. Nyttigare godis utan tillsatt socker som du kan bjuda på nästan när som helst.

    - Sura godisar av fruktjuice

    Spara

  • Aubergineröra 

    Aubergineröra 

    En klassisk röra från Mellanösterns kök. Aubergine bakas mjuk i ugn innan den mixas och kryddas till en len röra tillsammans med vitlök, olivolja, färskpressad citronjuice och sesampaste.

    - Aubergineröra 

    Spara

  • Sötsura lingonremmar

    Sötsura lingonremmar

    Vanliga godisremmar innehåller inte särskilt många nyttigheter. Så vad sägs om att göra egna? Allt du behöver till dessa sega godingar är lingon och honung. Du kokar, mixar och låter sedan lingonsmeten torka i ett tunt lager i ugnen. Vips har du ett supergott godis!

    - Sötsura lingonremmar

    Spara

  • DIY bounty bars

    DIY bounty bars

    Kokostokig? Då är kanske chokladgodiset bounty en favorit. Ett godis som du gör själv hur lätt som helst. Allt du behöver är en burk kokosmjölk, riven kokos, agavesirap och mörk choklad. Sedan är det bara att följa det här receptet, låt stelna och njut!

    - DIY bounty bars

    Spara

  • Chokladdoppade vindruvor med polkakross

    Chokladdoppade vindruvor med polkakross

    Chokladdoppade vindruvor är lika gott året runt, och passar extra bra som julgodis då kombinationen av druvor och pepparmint känns uppfriskande efter julmaten. Godiset är lätt att variera med olika topping. Prova till exempel att strö över hackad mandel istället för polkagris.

    - Chokladdoppade vindruvor med polkakross

    Spara

  • Chokladpopcorn med flingsalt

    Chokladpopcorn med flingsalt

    Glöggmingel, kalas eller vanligt kvällsmys – allt blir roligare med chokladpopcorn! Barnvänligt, enkelt och supergott. Använd gärna stora fina popcorn och choklad av hög kvalitet.

    - Chokladpopcorn med flingsalt

    Spara

  • Chokladtryffel med apelsin

    Chokladtryffel med apelsin

    Bjud alla chokladälskare på dessa härliga tryfflar med smak av apelsin och låt dem gissa den hemliga ingrediensen. De kommer bli förvånade över att kokta svarta bönor utgör basen. Roligt och nytänkande, för vem har sagt att sötsaker inte kan göras på bönor!

    - Chokladtryffel med apelsin

    Spara

  • Hemgjort naturgodis

    Hemgjort naturgodis

    Naturgodis, alltså nötter, frukt och bär doppade i choklad och andra godsaker, är inte särskilt svårt att göra själv. Nästan så att det blir godare, och även mer prisvärt. Här är det jordnötter, russin och kokoschips som får smak av vit eller mörk choklad.

    - Hemgjort naturgodis

    Spara

  • Seggoda fruktremmar

    Seggoda fruktremmar

    Sötsura godisremmar är populärt, men gör dem själv i stället. Betydligt nyttigare, men med samma goda smak. Här gör vi remmar av röda äpplen och röda vinbär som även får god smak av hallon och fruktig sötma från honung. Naturligt godis helt enkelt!

    - Seggoda fruktremmar

    Spara

  • Favoritbollar

    Favoritbollar

    Tänk att godis kan vara nyttigt! Här mixas pecannötter och valnötter med dadlar, aprikoser, kokos och kakao till en smarrig boll. En skvätt kaffe ger spännande smak och en liten uppiggande koffeinkick.

    - Favoritbollar

    Spara

  • Godisremmar med bär

    Godisremmar med bär

    Funderar du ibland på vad godiset du äter innehåller? Gör dina egna godisremmar! Bär, honung och din favoritsmaksättare så har du gott godis och full kontroll på vad du stoppar i dig. Här behövs inga färgämnen. Mörkblå blåbärsremmar, djupröda med hallon eller kanske gula nektarin- eller mangoremmar? Godis med äkta smaker.

    - Godisremmar med bär

    Spara