Bild laddas
Tänk så här!

Gör nyttigare val i godishyllan

Visst kan du äta godis. Men hur ofta och hur mycket godis är bra? Med dessa tips kan du enkelt göra nyttigare val i godishyllan.
Sugen? Se våra tips på nyttigare fredagsmys.

Nyttigare tips i godishyllan

ICAs dietist, Paula Frösell, ger oss tipsen att tänka på när vi ska äta godis. Med mottot "du kan äta allt men inte alltid" guidar hon oss rätt i godishyllan.

  1. 1. Hur ofta kan jag äta godis?

    Välj dina tillfällen som du äter godis. Undvik gärna att det blir onsdagsmys, fredagsmys, lördagsmys och söndagsfika på en och samma vecka.  

  2. 2. Hur mycket godis kan jag äta?

    Har du hört talas om handmetoden? Det som får plats i en hand är en lagom mängd. För barn som har en mindre hand, gäller en mindre mängd godis. Är du lite större kan du äta lite mer godis. 

  3. 3. Ät hälsosamt och allsidigt

    Äter du för övrigt bra, hälsosamt och en allsidig kost kan du unna dig godis ibland.

  4. 4. Rör på dig!

    Känner du till begreppet fredagsfys före fredagsmys? Godis och bakverk innehåller ju väldigt mycket energi. Så ju mer fysisk aktivitet, ju mer du rör på dig, desto bättre är det om du tänkt unna dig godsaker.

Du kanske också är intresserad av

Sockerchock!

Så mycket socker konsumerar vi

Hur mycket socker får vi i oss genom mat, godis och dryck varje år?
Bild laddas
ICA-dietisten tipsar!

Ät nyttigt - till halva priset

Är det dyrt att äta hälsosamt? Absolut inte!
Bild laddas
Ät som en viking

Ät som en viking

Nordisk mat är riktigt nyttig. Lär dig om vingingakosten och hur den påverkar hälsan.
Bild laddas
ICAs dietist tipsar!

Nyttigare pasta

Se hit om du är på jakt efter en mer nyttig och hälsosam pasta.
Bild laddas
Hälsa

Nyttigare frukost - 4 sockerfällor

Frukost är den måltid som brukar innehålla mest tillsatt socker .
Bild laddas

Nyttigare chokladbollar

Supergoda och perfekta att plocka fram när sötsuget dundrar in.
Bild laddas
Polkagott

Polkagrisens dag 20 april

Här är smarriga recept att fira den mintiga godsaken Polkagrisens dag med den 20 april.
Bild laddas
Fyllda av nyttigheter!

Teff - i stället för mjöl eller quinoa

Glutenfria gräsfrön fulla av nyttigheter som du kan använda både i bakning och matlagning.
Bild laddas
Nyttigare vardag

Få barnen att äta mer grönt

Här är tipsen som får både frukt och grönt att slinka ner – utan mutor och hot.
Bild laddas