Bild laddas
Mums!

Tips på nyttigare fredagsmys

Vi älskar fredagar! Här hittar du tips och recept för ett nyttigare och hälsosammare fredagsmys för dig som vill dra ner på sockret, men inte på smaken.

  1. 1. Hummus med grönsaker

    6
    2
    Hummus är en lättlagad och mumsig röra med ursprung i mellanöstern och i detta recept kan du njuta av hummus som en matig dipp. Laga från grunden men bli klar på mindre än 30 minuter.
    Hummus med grönsaker
  2. 2. Grönkålschips med sesamfrön

    36
    8
    Sesamfrön ger en asiatisk twist till de här frasiga grönkålschipsen. Inte konstigt att grönkålschips har blivit så populära som snacks när det både är syndigt gott och snabbt fixat plus innehåller massa nyttigheter.
    Grönkålschips med sesamfrön
  3. 3. DIY bounty bars

    132
    11
    Kokostokig? Då är kanske chokladgodiset bounty en favorit. Ett godis som du gör själv hur lätt som helst. Allt du behöver är en burk kokosmjölk, riven kokos, agavesirap och mörk choklad. Sedan är det bara att följa det här receptet, låt stelna och njut!
    DIY bounty bars
  4. 4. Fredagsdipp med rotfruktschips

    3
    1
    Dags för fredagsmys! Servera krispiga chips av rotfrukter tillsammans med en syrlig dipp av gräddfil, citronsaft och rivet citronskal. Chips och dipp med en trevlig tvist – enkelt och snabbt.
    Fredagsdipp med rotfruktschips
  5. 5. Sura godisar av fruktjuice

    16
    5
    Jättegoda gelébitar av mango- och äppeljuice med syrligt överdrag av arrowrot och citronsyra. Nyttigare godis utan tillsatt socker som du kan bjuda på nästan när som helst.
    Sura godisar av fruktjuice
  6. 6. Chokladpopcorn med flingsalt

    35
    2
    Glöggmingel, kalas eller vanligt kvällsmys – allt blir roligare med chokladpopcorn! Barnvänligt, enkelt och supergott. Använd gärna stora fina popcorn och choklad av hög kvalitet.
    Chokladpopcorn med flingsalt
  7. 7. Seggoda fruktremmar

    74
    9
    Sötsura godisremmar är populärt, men gör dem själv i stället. Betydligt nyttigare, men med samma goda smak. Här gör vi remmar av röda äpplen och röda vinbär som även får god smak av hallon och fruktig sötma från honung. Naturligt godis helt enkelt!
    Seggoda fruktremmar
  8. 8. Chokladbollar (glutenfria)

    52
    5
    Superenkla och goda chokladbollar utan tillsatt socker med helt vegetabiliska ingredienser. Chokladbollarna innehåller inget gluten och passar även veganer eftersom de görs på kokosolja. Perfekta att plocka fram när sötsuget sätter in!
    Chokladbollar (glutenfria)
  9. 9. Godisremmar med bär

    14
    3
    Funderar du ibland på vad godiset du äter innehåller? Gör dina egna godisremmar! Bär, honung och din favoritsmaksättare så har du gott godis och full kontroll på vad du stoppar i dig. Här behövs inga färgämnen. Mörkblå blåbärsremmar, djupröda med hallon eller kanske gula nektarin- eller mangoremmar? Godis med äkta smaker.
    Godisremmar med bär
  10. 10. Sötsura lingonremmar

    53
    16
    Vanliga godisremmar innehåller inte särskilt många nyttigheter. Så vad sägs om att göra egna? Allt du behöver till dessa sega godingar är lingon och honung. Du kokar, mixar och låter sedan lingonsmeten torka i ett tunt lager i ugnen. Vips har du ett supergott godis!
    Sötsura lingonremmar
  11. 11. Chokladtryffel med apelsin

    73
    5
    Bjud alla chokladälskare på dessa härliga tryfflar med smak av apelsin och låt dem gissa den hemliga ingrediensen. De kommer bli förvånade över att kokta svarta bönor utgör basen. Roligt och nytänkande, för vem har sagt att sötsaker inte kan göras på bönor!
    Chokladtryffel med apelsin
  12. 12. Proteinbars med kokos och choklad

    23
    3
    Att göra egna proteinbars är både enkelt och blir riktigt gott. Dessa hemmagjorda proteinbars får chokladsmak av proteinpulver men har också smaktoner av apelsin, jordnötsmör och äppelmos. Så baka proteinbars att ha till hands när du behöver lite snabb och extra energi.
    Proteinbars med kokos och choklad
  13. 13. Morotsdipp med chili, ingefära, kokos och jordnötter

    0
    0
    Med en rostad morotsdip får vi in lite mer grönsaker i fredagsmyset. Gör morotsdippen med chili, ingefära, kokos och jordnötter. Rosta morötterna en stund i ugnen och mixa till en alldeles underbar orange söt-stark-nötig morotsdip som passar utmärkt att dippa t ex friterat rispapper eller chips i.
    Morotsdipp med chili, ingefära, kokos och jordnötter
  14. 14. Mangobollar

    23
    5
    Som nyttigare fika: gör egna mangobollar! Dessa rawfoodbollar är en typ av dadelbollar med torkad mango, cashewnötter, mandel, kokos och frisk smak av citron eller lime.
    Mangobollar
Ät och njut!

Nyttigare tv-snacks

Här är goda tips och recept på snacks och dryck för en hälsosammare tv-kväll.
Bild laddas
Maxa myset

Helgsnacks till musikfesten

Duka upp färgglada snacks och låt musikfesten börja!
Bild laddas
Fruktiga desserter

Mer dessert, mindre socker

Desserter och andra godsaker resulterar lätt i sockerchock. Så hur går man från överkant till guldkant? Svaret är frukt! Det ger ofta mer dessert med mindre socker. Alltså nyttigare. Win win!
Bild laddas

Nyttigare chokladbollar

Supergoda och perfekta att plocka fram när sötsuget dundrar in.
Bild laddas
Tänk så här!

Tänk så här i godishyllan

Med dessa tips kan du enkelt göra nyttigare val när du vill unna dig lite godis.
Bild laddas
Nyttigare påsk!

Nyttigare påskgodis

Här är 10 recept på nyttigare påskgodis.
Bild laddas
En hälsosam jul!

Bjud på nyttigare julgodis

Här är de nyttigare julgodisarna du måste testa!
Bild laddas
Färgglada burgare!

Våra godaste vegoburgare!

Smarriga recept på vegetariska burgare med grymma tillbehör.
Bild laddas
Gott i påsk!

Påsksallader

Här har du 6 goda påskiga sallader som dessutom är hälsosamma!
Bild laddas