Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Fröer och kärnor är maxade med nyttigheter och goda smaker som lyfter frukosten, baket eller middagen. Här guidar vi dig till olika kärnor och fröer, dess egenskaper och hur du kan använda dem. Välkommen till lilla frö- och kärnskolan!

Artikel i samarbete med Risenta
Tips! Fler recept med fröer och kärnor hittar du här!

  • Solroskärnor

    Solroskärnor, alltså de skalade fröna från solrosblomman, har en mild och krämig nötsmak och är naturligt rika på E-vitamin, järn och fosfor. Ät dem direkt som de är eller att rosta dem med lite salt om du vill lyxa till det. Perfekt som topping på smoothien, att blanda i granolan, sprinkla över salladen, mixa till en pesto eller i bröd. Användningslistan är lång!

    Recept med solroskärnor

  • Pumpakärnor

    Som det låter kommer pumpakärnor från pumpan och förhöjer måltiden med sin vackra gröna färg och nötiga smak. Liksom solroskärnor är dessa jättegoda att äta som de är eller rosta med lite salt, men också att toppa frukostyoghurten, i granolan, müslin och gröten. Också över salladen eller i bakning. Pumpakärnor är särskilt rika på E-vitamin, fosfor och mycket zink.

    Recept med pumpakärnor

  • Chiafrön

    Visste du att ordet Chia betyder styrka? Inte så konstigt när dessa små frön är maxade med mineralerna zink, järn och kalcium. Men det som verkligen särskiljer chiafrön är sitt höga innehåll av omega-3. Chiafrön kommer från en växt som heter Salva Hispanica, och passar perfekt till frukosten, till maten eller till bakningen. Fröernas förmåga att bilda gele i kontakt med vätska blir utmärkt i puddingar och bakverk.

    Recept på chiapudding

  • Linfrö

    Kommer från blomman lin, och kännetecknas av deras höga halt av fiber. Toppen som fiberberikning till frukosten eller till bakningen. Linfrö passar riktigt bra i yoghurt, filmjölk, müsli, bröd, gröt och olika sallader. Linfrön är också utmärkt i proteinshakes och fruktsmoothies. SLVs rekommenderar max 2 msk helt linfrö per dag.

    Recept med linfrön.

3 recepttips!

  • Hemmagjord granola med äpple och kardemumma

    Hemmagjord granola med äpple och kardemumma

    Hemmagjord granola, finns det något bättre? Här mixar vi nötter och frön som blandas med äppeljuice, kanel och kardemumma. Tar bara 30 minuter att göra, och perfekt att servera med fil eller yoghurt till frukost eller mellanmål.

    - Hemmagjord granola med äpple och kardemumma

    Spara

  • Bananpannkaka med chiafrön

    Bananpannkaka med chiafrön

    Superenkla, supersnabba och supergoda är dessa bananpannkakor med chiafrön! Smeten gör du på bananer, ägg och chiafrön som ger en härlig textur samtidigt som de binder ihop pannkaksmixen. Servera med färska bär, kvarg, fröer och nötter. Ät och njut!

    - Bananpannkaka med chiafrön

    Spara

  • Energibar med frön, kärnor och aprikos

    Energibar med frön, kärnor och aprikos

    Energiboosta med härliga energibars till frukost, till mellanmål eller innan och efter träningspasset! Frön, kärnor, torkade aprikoser och kokosflingor mixas med söt honung och krämig jordnötssmör som sedan gräddas i ugnen tills gyllene. Skär upp och förvara i kylskåpet och ta fram när du behöver en boost!

    - Energibar med frön, kärnor och aprikos

    Spara

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer