Bild laddas
Bästa starten på dagen

Proteinrik frukost

Ägg, cottage cheese, kvarg, frön, nötter, makrill… Att äta frukost som är rik på protein är bra av många anledningar. Här listar vi 7 favoritrecept - till hela veckan.
Tips! Se hit för fler nyttiga frukostrecept.

7 frukostrecept rika på protein

Protein bidrar till att ditt blodsocker blir mer stabilt – du slipper den där berg-och-dalbanan som ofta landar i sötsug och trötthet. Du håller dig även mätt längre, vilket gör att du orkar fram till lunch utan att småäta.

  1. 1. Måndag: Supersnabb omelett

    140
    3
    Supersnabb omelett i mikron är en klassisk omelett du inte kan misslyckas med. Enkel att göra och ägg innehåller många vitaminer, så detta recept passar perfekt som frukost eller mellanmål.
    Supersnabb omelett i mikron
  2. 2. Tisdag: Proteinshake med avokado

    276
    4
    Den här supergoda juice är fullproppad med nyttigheter! Apelsiner bidrar bland annat med C-vitamin, avokado med nyttigt fett och ägg med proteiner. En riktig energidryck!
    Proteinshake med apelsin, ägg och avokado
  3. 3. Onsdag: Teffgröt med körsbär

    96
    1
    Det glutenfria sädesslaget teff blir här till en gröt med fint nötig smak som drar lite åt råghållet. Gröten vinner på att förberedas dagen före och kan sedan värmas i mikron. Mandeldrycken går att byta mot vanlig mjölk, kokosmjölk, havre- eller sojadryck.
    Teffgröt med körsbär
  4. 4. Torsdag: Blåbärssmoothie

    694
    2
    Smoothie med blåbär, äppeljuice och laktosfri kvarg kan det bli bättre? Protein som mättar från kvargen, kombinerat med vårt svenska superbär blåbär, som är packat med antioxidanter. Nyttigt och gott, bara att mixa juice, kvarg och bär - servera!
    Blåbärssmoothie med kvarg
  5. 5. Fredag: Smoothie bowl

    12
    1
    Vill du äta något i samband med träningspasset? Då kan vi rekommendera denna proteinrika smoothie bowl! Kvarg, ägg, spenat och avokado är några av ingredienserna.
    Smoothie bowl green banana
  6. 6. Lördag: Morotsgröt med mandelrippel

    75
    2
    Det är lite nybakad morotskaka över den här gröten. Knäck i ett ägg så blir gröten extra krämig och mättande! Lent mandelsmör, saftiga granatäppelkärnor och söt kokos gör det hela till den perfekta gröten till frukost, som lättare lunch eller kvällsmat.
    Morotsgröt med mandelrippel och kokos
  7. 7. Söndag: Mellisplättar med banan

    118
    5
    Otroligt mumsiga och mättande mellisplättar med smak av banan och vanilj. Perfekt att ha på lut före eller efter träning, eller varför inte på brunchen? Kokosmjölet kan man skippa om man vill, men det ger en lite, lite godare smak.
    Mellisplättar med banan och cottage cheese
Tips på protein till frukost
  • Ägg är riktigt bra! De innehåller massor av protein och du kan variera genom att koka, steka, pochera, göra äggröra eller omelett. Du kan också röra ner ett ägg i gröten eller smoothien.
  • Nötter, frön, gryner och grovt bröd bakat på fullkorn.
  • Mjölkprodukter, speciellt cottage cheese och kvarg.  
  • Fisk är rik på protein och hälsosamma fetter och blir därför en utmärkt start på dagen. Testa skivad lax, sill eller makrill i tomatsås på mackan. Det kanske inte smakar varje morgon, men kanske någon gång i veckan?

Du kanske också gillar...

Effektiv morgon

5 frukosttips under 5 minuter

Frukost för den morogntrötte eller för den som vill ut i skidbacken på momangen.
Bild laddas
Nyttigare vardag

Gör din egen müsli och granola

Här listar vi recept som är proppfulla med nötter, fröer, torkad frukt.
Bild laddas
Nyttigare vardag

Nyttiga mellanmål som mättar

Lägg det vita brödet åt sidan och ladda med dessa smoothies och mättande bars.
Bild laddas
Mmmh!

Goda nyttiga smoothies

Älskar du goda smoothies? Dessa är både goda OCH nyttiga. Win win!
Bild laddas
Extra krispigt!

Toppa din smoothie

Vi bjuder på recept som toppar din smoothie, gör den ännu godare och nyttigare!
Bild laddas
Nyttigare vardag

Superfoods med Renée Voltaire

Lär dig mer om dessa nyttiga bär, frukter och grönsaker.
Bild laddas
Fakta och tips!

Därför är chiafrön nyttiga

Vad är egentligen grejen med chiafrön? Är de så nyttiga som det sägs?
Bild laddas
Vego!

Vego-mat som stöttar Sverige

Vegetarian? Då kan du äta mer av detta för att stötta våra bönder.
Bild laddas
Goda tips!

Nyfiken på kefir?

Kefir är så mycket mer än frukost tillsammans med müsli och bär. Se våra användbara tips!
Bild laddas