Har du svårt att få in mer vego och grönt i vardagen? Här tipsar vi om sju superenkla vegorecept som innehåller massor med grönt och som går snabbt att laga. Vi har också pratat med ICAs dietist Paula Frösell om hur man får in mer grönt i vardagen.

Elin Nordström

Om man har svårt att gå över till en mer grön kost, hur ska man tänka?

 Börja med det enkla, det som du vet att du tycker om, och utveckla sen repertoaren med fler sorter och olika tillagningssätt. Från den rårivna moroten kan man ta steget till ugnsrostad för att i nästa steg våga blanda med grönkål på plåten. Kanske blir följden att det ugnsrostade toppas med granatäppelkärnor? Och så vidare. Soppa är också ett bra sätt att komma igång – enkelt att göra och variera efter säsong, tycke och smak.

Vilken är den bästa grönsaken?

  Den bästa grönsaken är den man tycker är god eftersom det vi ogillar sällan hamnar på tallriken och det är först i magen som grönsakerna gör nytta. Men, sett tll näringsperspektiv så är kål, broccoli och paprika exempel på några riktiga höjdare eftersom de är proppade av vitaminer, mineraler och fibrer.

Om man har lite svårt för att äta grönsaker, hur ska man göra?

 Testa olika sätt att äta dem på; olika sorter, tillagningssätt och kryddningar kan påverka. En rå färsk tomat smakar inte som en på burk, en råriven morot smakar inte som en kokt. Det gäller att prova sig fram och hitta det som man tycker är gott. Det lilla är också bättre än inget. Att addera till en morot i potatismoset, lägga några spenatblad i smoothien eller att ha lite linser i köttfärssmeten till pannbiffarna är alla steg i rätt riktning.

Har du något tips på en enkel men superbra frukost som innehåller mycket grönt?

 Smoothie är en favorit, där kan bara fantasin sätter gränser. Naturell yoghurt, blåbär, avokado, apelsin och färska spenatblad blir gott. En annan höjdare är omelett med finhackad tomat i smeten, toppad med fräst svamp, basilikablad och lite riven ost.

Varför är det ens viktigt att ta in mycket grönt i kosten?

 Det gröna bidrar med fibrer som magen mår bra av men också vitaminer och mineraler i en ovärderlig mix. Genom att äta 500 g frukt och grönt per dag, gärna av varierade färger och slag, som en del av en också i övrigt balanserad kost, så är chanserna betydligt större att man får i sig alla näringsämnen man behöver. Utöver det är grönsaker kalorifattigt och i en tid då allt fler blir överviktiga eller feta, tyvärr många gånger med olika livsstilssjukdomar som följd, så är den aspekten värd att beakta. Med frukt och grönt kan man alltså öka chanserna till ett friskare liv.

7 enkla vegorätter

  • Enkla vegotacos med rostad majs och avokadosalsa

    Lakto-ovo-vegetarisk taco som är så god att ingen kommer sakna köttet. De goda tillbehören och vegobiffarna ger matiga och smakrika tacos. Såsen med majs och avokado är en riktig höjdare och kommer att bli hela familjens favorit.

    - Enkla vegotacos med rostad majs och avokadosalsa

    Spara

  • Enkel vegowok med teriyakisås

    En wok som är riktigt smakrik och härligt mättande med fräscha grönsaker. Servera woken med vegobiffar där grönsakerna är färdighackade och redo att göras biffar av. En ny, smidig middagsfavorit?

    - Enkel vegowok med teriyakisås

    Spara

  • Ärtig spenatsoppa

    En riktigt grön och skön soppa, fullproppad med näring. Grunderna har du kanske till och med i frysen? Ärtorna bidrar med en söt och len smak till spenatsoppan. Toppa med frön för en lyxigare känsla.

    - Ärtig spenatsoppa

    Spara

  • Lasagne med halloumi, spenat och pumpakärnor

    Det här är en riktigt grym vegetarisk lasagne där den cypriotiska osten halloumi får ersätta klassisk bechamelsås. Halloumin tillför en skön sälta och härligt tugg. I övrigt är det bara att koka tomatsåsen med spenat, rosta pumpakärnor och börja varva!

    - Lasagne med halloumi, spenat och pumpakärnor

    Spara

  • Blomkålsbolognese med mozzarellasallad

    Kvällens middag bjuder på en mustig och underbart väldoftande vegobolognese. Blomkålsris, paprikapulver, valnötter, och soja rostas i ugnen tills smakerna har gift sig. Låt sedan allt puttra ihop med den ljuvliga tomatsåsen och servera med nykokt spaghetti och en fräsch mozzarellasallad.

    - Blomkålsbolognese med mozzarellasallad

    Spara

  • Halloumistroganoff

    För den som vill äta mindre kött är stroganoff en rätt som går utmärkt att göra vego. Byt bara ut korven mot halloumi och du har en minst lika god, om inte godare, gryta. Servera med ris, gryn eller pasta.

    - Halloumistroganoff

    Spara

  • Champinjonburgare med ajvaryoghurt

    Att äta mer grönsaker är enkelt när det smakar så härligt som den här vegoburgaren. Lite stark ajvar kombinerat med turkisk yoghurt och en burgare gjord på champinjoner och rökig paprika. Mums!

    - Champinjonburgare med ajvaryoghurt

    Spara