Bild laddas
Nyttigare vardag

Så här tar vi fram vår nyttiga veckomeny

Vill du äta goda, nyttigare middagar utan att själv behöva fundera alltför mycket? Då vill vi tipsa om vår nyttiga veckomeny, med recept utvalda av ICAs dietist.
Tips! Ta mig direkt till vår nyttiga veckomeny!

Nyttiga middagstips

Varje vecka bjuder vi på en veckomeny med nyttiga middagstips. Recepten – som är skapade av ICAs kockar och utvalda av ICAs dietist – är fullproppade med baljväxter och grönsaker i regnbågens alla färger. Vissa recept är vego, andra innehåller fisk, skaldjur eller fågel. Däremot innehåller de nästintill aldrig rött kött.

– Jag väljer ut recept som uppfyller kriterierna för nyckelhålsmärkningen. Då kan du lita på att du får måltider som inte är alltför kaloristinna och som innehåller grönsaker i tillräcklig mängd men begränsat med salt och socker. Dessutom är fettkvaliteten god. Vi vet att många behöver äta på just det sättet för att öka chanserna till välmående, både idag och på lång sikt, förklarar ICA-dietisten Paula Frösell.

Klimatsmarta recept

I och med att många av recepten till stor del baseras på råvaror från växtriket, fågel och magrare mejeriprodukter är de inte bara nyttigare, utan även mer eller mindre klimatsmarta.

– För alla nya recept räknar vi ut vilken klimatpåverkan de har. De recept som är bäst ur klimatsynpunkt har tre löv. Två löv betyder att receptet är bättre ur klimatsynpunkt än genomsnittssvenskens måltid. Ett löv innebär att receptet är ett steg i rätt riktning, Paula.

Nyckelhålsmärkt hela veckan

Eller bara halva - du väljer! Veckomenyn löper från måndag till söndag, allt för att underlätta veckans alla nyttigare middagar för dig.

Kanske faller något av veckans recept dig inte i smaken och då finns ändå ett gäng till eller så vill du ha lite lösare tyglar under helgen och följer inte veckomenyn då. Att äta nyttigt under vardagarna räcker oftast bra, men vill du så finns en rätt för veckans alla middagar. Oftast innehåller veckomenyn ett eller två recept som känns lite festligare och som kan lämpa sig väl för fredags- eller lördagsmiddag.

  • Bild laddas

    Ta del av nyttiga veckomenyn!

    Så. Få hjälp med veckans mat- och middagsplanering och låt det nya nyttigare livet börja. Ny meny varje vecka!

Livsmedelsverket rekommenderar

500 gram frukt och grönt varje dag

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fem knytnävsstora portioner av av frukt, bär och grönsaker om dagen. Så mycket är bra att äta för att öka chansen till ett hälsosamt liv. Det motsvarar 500 gram för vuxna och 400 gram för barn. Helst ska man äta ungefär hälften frukt och hälften grönsaker och här ingår färskt, fryst och konserverat. Färska äpplen, fryst broccoli och kikrtor på burk, allt räknas!

Några exempel på cirka 500 gram frukt och grönt:

  • 1 blodapelsin, 1 äpple, 1 morot, 1 dl blåbär och en näve broccoli
  • 1 kiwi, 1 banan, 1 morot, några sparrisar och krossade tomater i en köttfärssås
  • 1 banan, vegetariska biffar på linser, 1 liten palsternacka, 1 dl gröna ärtor och ett äpple
ICAs dietist tipsar

Nyttig veckomeny

Hälsosamma och nyckelhålsmärkta middagstips för veckans alla sju dagar.
Bild laddas
Fira mamma

Nyttig meny på Mors dag

Inspireras av dessa recept fulla av kärlek och nyttigheter!
Bild laddas
Grönt är skönt!

Goda och nyttiga recept med gröna ärtor

Gröna ärtor är fulla med nyttigheter. Vi listar 12 recept med ärtor som huvudingrediens!
Bild laddas
Skåprensning

Laga enkel och nyttig mat på det du har hemma

Här tipsar vi om ingredienser som du enkelt kan byta ut i ett recept.
Bild laddas
Boosta med broccoli!

Gott med broccoli - 15 recept att testa!

Broccoli, en av våra mest näringsrika grönsaker. Här är våra 15 bästa recept med broccoli!
Bild laddas

Torskrygg

Vi beskriver skillnaden mellan torskfilé och torskrygg. Och bjuder på tre recept med torsk
Bild laddas
Snabba smaker

3 snabba middagar

Vi har listat 3 vardagsrecept du gör på nolltid så du slipper trötta middagar och disk.
Bild laddas
Middag för många

Duka för fler

Här får du tips och recept för att dryga ut middagen om du får besök vid middagsbordet.
Bild laddas

Enklaste middagen i tre steg

Att variera vardagsmaten behöver inte vara så svårt. Smaksatt crème fraiche ger variation!
Bild laddas