Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Juiceboost!

Färskpressade

favoriter

Det är bra om vi får i oss 500 gram frukt och grönt varje dag, och genom att dricka ett glas juice får du i dig massor av nyttigheter i ett svep. Att du enkelt kan pressa apelsiner och andra citrusfrukter är ingen nyhet, men sedan juicepressar och råsaftcentrifuger blivit ett stående inslag i var mans hem, är det ännu enklare och roligare att experimentera.

Glöm inte grönsakerna!

Ingredienserna till en riktigt god juice hittar du inte nödvändigtvis i fruktdisken. Enligt Christina Karlsson, dietist på ICA, kan grönsaksjuice vara ett spännande och lite nyttigare alternativ. 

– Juice innehåller ju tyvärr en hel del socker, men om du byter ut lite av frukten mot grönsaker kan du dra ner på mängden fruktos. 

Istället för att blanda till en klassisk fruktjuice kan du därför testa att göra en proteindrink med sojabönor och gurka, eller blanda ananasjuice med spenat. Med en bra juicemaskin kan du dessutom pressa hårda rotfrukter, och några morötter eller rödbetor ger juicen en riktigt härlig färg.

I grönsaksdisken kan du också hitta mängder av smaksättare som kan piffa till en klassisk bas av färskpressade äpplen och apelsiner. Tillsätt kryddiga örter som basilika, mynta och ingefära eller släng med några bitar fänkål för en lätt ton av lakrits.  

Använd resterna

Efter att du pressat din juice i maskin, blir det en hel del spill kvar, och enligt Christina är detta något vi bör ta till vara på. 

– I resterna finns det massor med nyttigheter som fibrer, mineraler och vitaminer, så kasta inte bort det! Spillet som blir över kan du till exempel använda för att baka ett gott bröd, eller som bas till olika såser och röror. 

Prova gärna några av våra törstsläckande juicer som du hittar längst ner på sidan