Hoppa till sidans innehåll

Veganutmaningen

Vegansk veckomeny -

första veckan

Våra dietister har satt ihop 4 fullmatade veckomenyer med veganska recept för dig som vill prova på att äta veganskt i fyra veckor.

ICA-dietisterna Caroline Wilbois och Johanna Andersson

  • Frukosttips

    Frukosttips

    Vi har valt ut tre frukostfavoriter. Vill du ha mer inspiration så hittar du alla våra veganska frukostar här.
    Nordisk smoothiebowl
    Mixa banan, blåbär, lingon och mandelmjölk slät. Toppa med granola, müsli eller mandelsmör.

    Äppelgröt
    Enkel att laga och försvinnande god!

    Frukostmacka: prova att toppa mackan med avokado, citron, olivolja, tomat och flingsalt. Du kommer inte att ångra dig!

  • Måndag

    Måndag

    Zoodles med het tofu och jordnötsdressing
    Ett av våra absoluta favoritrecept som ofta står på matbordet hemma, du bara måste testa! Servera med ett gott fullkornsbröd eller blanda upp med kokt matvete för en mer matig rätt.

  • Tisdag

    Tisdag

    Chili sin carne med mandel och persilja
    Baljväxter på tallriken gör gott för både hälsa och miljö! Här kommer de verkligen till sin rätt i en smarrig och smakrik chili sin carne. Variera gärna riset med en grynblandning för mer fiber och näring i rätten.

  • Onsdag

    Onsdag

    Linscurry med kokosmjölk och lime
    God och enkel curry som även passar perfekt i matlådan. Quinoa eller durra fungerar lika bra för den som vill ha ett alternativ till ris.

  • Torsdag

    Torsdag

    Rotfruktsgratäng med svamptäcke
    En matig gratäng som även passar fint i matlådan. Servera gärna med en grön sallad på spenat, gröna ärtor och krispig gurka.

  • Fredag

    Fredag

    Vegansk tacopaj
    En tacopaj fylld av härliga grönsaker och vegofärs, smaksatt med klassiska tacokryddor. Ostsåsen (!) till pajen är verkligen pricken över i:et. Receptet är framtaget av Gustav Johansson som driver den vegetariska matbloggen Jävligt gott.

  • Lördag

    Lördag

    Veganburgare
    Veganburgare på svarta bönor med potatis och solrosfrön blir perfekta lördagsmiddagen, kanske tillåter vädret att de tillagas på grillen?!

  • Söndag

    Söndag

    Tofu satay
    Grillspett med saftig tofu som är en sojabönsost rik på nyttiga proteiner, fiber och mineraler. Ihop med en smakrik jordnötssås och marinerade bönor blir det garanterat en succé!