Hoppa till sidans innehåll

Ät mer grönt!

Därför ska du äta grönkål

Denna fräscha grönsak passar perfekt i soppor, sallader, juicer och smoothies. Men vad är det som gör den så nyttig? Det har vi tagit reda på. Dessutom 5 goda recept!

Anna-Sara Nilsson, Paula Frösell

Därför är grönkål nyttigt

  • C-vitamin

    Grönkål är en riktig C-vitaminbomb! 100 gram grönkål innehåller ungefär 50% mer vitamin C än samma mängd apelsin.

  • Kalorifattigt

    Grönkål är kalorifattigt men mättar bra och är därför bra livsmedel för den som vill hålla vikten.

  • Fibrer

    Grönkål innehåller fibrer som magen blir glad av.

  • Antioxidanter

    Den starkt gröna färgen indikerar ett högt antioxidantinnehåll som kan neutralisera fria radikaler som bildats i kroppen.

  • Folsyra

    Grönkål innehåller en hel del folsyra. 100 g grönkål tillgodoser ungefär 25% av dagsbehovet hos en vuxen (20% för en gravid kvinna). Lite baljväxter, fullkornsprodukter och jordgubbar på det så är du i hamn!

Nyttiga grönkålsrätter: