Bild laddas
Citrusfrukt!

Därför är citrus nyttigt

Det finns all anledning att frossa i apelsiner och clementiner – citrusfrukter innehåller massor av vitaminer, mineraler och fibrer! ICAs dietist Paula Frösell tar en titt under skalet och berättar vad som döljer sig.
Tips: Nyttiga recept med citrus.

5 anledningar till att äta mer citrus 

En citrusfrukt är som ett mindre universum. Den innehåller tusentals ämnen som sannolikt kan boosta din hälsa, men man har bara säker kunskap om ett fåtal av alla dessa ämnen. Vår ICA-dietist lyfter fram fem kända hälsohöjare i citrus.

  1. 1. C-vitamin – förebygger sjukdomar

    Citrus innehåller massor av C-vitamin, en viktig antioxidant som hjälper till att neutralisera fria radikaler. (Om de fria radikalerna får härja fritt i kroppen kan de orsaka oxidativ stress, vilket är kopplat till hjärt- och kärlsjukdom, diabetes och benskörhet.) C-vitamin underlättar också upptaget av järn i maten. Tips! En apelsin om dagen täcker dagsbehovet av C-vitamin.

  2. 2. Folat – B-vitamin

    Folat är ett B-vitamin som behövs för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar. Brist på folat ger anemi, alltså blodbrist. 

  3. 3. Fibrer – håller tarmen i trim

    Står du i valet mellan en påse apelsiner och en förpackning juice? Välj apelsinerna! Då får du, förutom alla andra nyttigheter, även i dig fibrer. De behövs för att tarmarna ska fungera normalt. 

  4. 4. Mineraler – kroppens funktionärer

    Citrusfrukter innehåller en mängd olika mineraler i små mängder, bland annat kalcium, järn och magnesium. Mineraler ingår i olika system och funktioner i kroppen och hjälper på så sätt kroppen att fungera optimalt.

  5. 5. Vatten – ett måste varje dag

    Kroppen består till cirka 60 procent av vatten. En apelsin består till cirka 87 procent av vatten. Att äta apelsiner och andra citrusfrukter är därför ett bra sätt att hålla vätskebalansen på en bra nivå. Så ge efter för suget efter citrus!