Bild laddas
Ät dig hälsosam!

Mat som sänker blodtrycket

Att salt är blodtryckshöjande är allmänt känt, men vet du vilken mat som kan sänka blodtrycket? Mai-Lis Hellenius, professor i att förebygga hjärt-kärlsjukdom vid Karolinska institutet, har listat råvaror som är bra för hjärtat.

Högt blodtryck ökar risken för hjärtinfarkt, stroke och alla andra former av hjärt-kärlsjukdom. Njurarna kan också ta skada. Högt blodtryck drabbar nästan varannan medelålders man. Bland kvinnor är det inte fullt lika vanligt.

– Högt blodtryck är ofta symtomlöst. Därför är det bra att testa blodtrycket, särskilt om du är överviktig. Det finns nämligen en stark koppling mellan högt blodtryck och övervikt, framför allt bukfetma, säger Mai-Lis Hellenius. 

Blodtrycket och mat

Även om arvet har en viss betydelse är det framför allt livsstilen som påverkar ditt blodtryck: hur du motionerar, sover, stressar – och äter.

– Globalt finns det ungefär tre miljoner studier om kostens betydelse för hälsan. Den samlade kunskapen visar att vi behöver äta mer av grönsaker, frukt, bär, färska kryddor, fisk, skaldjur och nyttiga fetter. Inte bara för att sänka blodtrycket, utan även för att förebygga hjärt-kärlsjukdomar och sjukdomar som cancer, diabetes typ 2 och depression, säger Mai-Lis Hellenius.

Blodtryckssänkande mat:

  • Bild laddas

    Grönsaker

    Ät massor av grönsaker och sträva efter variation. Olika grönsaker innehåller nämligen olika ämnen, och genom att äta varierat får du i dig dem alla. Ät gärna enligt regnbågsmetoden: En orange morot, en gul paprika, en röd tomat, en lila aubergine, en grön broccoli och så vidare.

  • Bild laddas

    Nitratrika grönsaker

    Grönsaker som är rika på mineralet nitrat kan ha en extra blodtryckssänkande effekt. Så ät extra mycket av exempelvis ruccola, rödbetor, rädisor, spenat, broccoli och kål.

  • Bild laddas

    Frukter och bär

    Precis som med grönsaker är det bra att variera vilka frukter och bär du äter. Även här är det bra att luta sig mot regnbågsmetoden: ät frukter och bär i olika färger.
     

  • Bild laddas

    Färska kryddor

    Dra ner på saltet och smaksätt i stället med ingefära, chili, basilika, mynta, rosmarin och andra färska kryddor. Vad gäller chili bör du krydda i lagom dos. För om du äter väldigt mycket chili blir effekten inte längre blodtryckssänkande, utan blodtryckshöjande.

  • Bild laddas

    Fisk och skaldjur

    Skaldjur och fisk, framför allt fet fisk, innehåller omega-3- fettsyror som har en blodtryckssänkande effekt. Rekommendationen är att äta från havet minst tre gånger i veckan.

  • Bild laddas

    Nyttiga fetter

    När man skiftar från transfetter och mättade fetter till omättade fetter sjunker också blodtrycket. Omättade fetter får du i dig genom att äta exempelvis avokado, nötter, frön, olivolja och andra flytande oljor.

Kanske gillar du också...

Alkoholfritt

Nyttiga shots till midsommar

Med dessa vitaminspäckade drycker kan du danssa hela natten. Botten upp!
Bild laddas
Nyttigare vardag

Superfoods med Renée Voltaire

Lär dig mer om dessa nyttiga bär, frukter och grönsaker.
Bild laddas
Mmmh!

Goda nyttiga smoothies

Älskar du goda smoothies? Dessa är både goda OCH nyttiga. Win win!
Bild laddas
Färgskola i växtriket

Frossa i färgglad mat

Färgerna i frukt, bär och grönsaker avslöjar hur många hälsosamma ämnen de bär på.
Bild laddas
Tips & recept

Ät mer fisk och skaldjur

Varför är fisk så nyttig och vilken fisk ska du välja? Här har vi samlat tips och recept!
Bild laddas
Vi äter med ögonen

Roligare mat med färgglada grönsaker

Med enkla medel kan du lätt piffa till en färgglös måltid till att bli en fröjd för ögat.
Bild laddas
Må bra med 5 varje dag

5 varje dag

Därför ska du äta frukt & grönt varje dag.
Bild laddas
Vitaminboost!

Färskpressad juice med frukt och grönsaker

Med dessa recept får du i dig frukt, grönsaker och massvis av nyttigheter i ett svep.
Bild laddas
Sant eller falskt?

Myter om mat

Det finns många uppfattningar om mat och dess nyttigheter. Vad tror du?
Bild laddas