Vissa älskar en rejäl frukost. Andra kan inte få i sig någonting under dagens första timmar. Många nöjer sig med en kopp svart kaffe, medan andra sörplar i sig en nymixad smoothie. Men hur såg det ut för 100 år sedan?

Text: Caroline Carlander
Tips: Här hittar du massor av recept på god och nyttig frukost för alla smaker.

Frukost från förr 

I början av 1900-talet satsade man på rejäla morgonmål på landsbygden, och det var inte ovanligt med både en första- och en andrafrukost. Hårda, mer fysiska arbeten krävde att man fyllde på energidepåerna med exempelvis sill, bröd, ost och korv. Och så får vi inte glömma gröten så klart, som gärna sköljdes ned med kaffe. 

Den fattiges gröt kokades på råg, havre eller korn, medan den som hade det lite bättre ställt kunna unna sig gröt gjord av risgryn. Just gröten har fött svenskarna i många århundraden, och för många har det varit dagens (kanske enda) huvudmål. Men i takt med att matvanorna ändrades och svenskarna fick det bättre ställt blev gröten kvar till frukost. Och där har den sin fasta plats än idag. 

I större städer serverades det ofta en lättare frukost, som bröd med ost och marmelad, tillsammans med te eller kaffe. De som hade det gott ställt kunde satsa på en finare söndagsfrukost och lyxa till det med färskt bröd och löskokta ägg. 

Vad äter vi idag?

Vad vi äter till frukost har inte förändrats särskilt mycket under de senaste årtiondena. Fil, yoghurt eller smörgås. Gröt, flingor eller ägg. Juice, kaffe eller te. Eller alltihop i en salig blandning. Så ser det ofta ut på frukostborden idag och så har det sett ut sedan en lång tid tillbaka. För när det kommer till dagens första mål gillar många att ha det som det alltid har varit. När vi väl är sugna på förändring satsar vi ofta på att hitta mer nyttiga alternativ. Fruktiga smoothies, chiapudding och gröt på teff och amaranth är bara några av alla de nyheter som poppat upp på frukostborden de senaste åren.

Frukost – en måltid huggen i sten 

Pizza till lunch och korvstroganoff till middag varje dag i en hel månad? Nja, det skulle nog många avstå från. Gröt och äggmacka vareviga morgon känns på något sätt inte lika kontroversiellt. När det kommer till lunch och middag vill vi gärna ha variation. Men på morgonkvisten är de flesta ganska fyrkantiga – närmre 80 procent av de tillfrågade i en undersökning gjord av Pågen (2012) stoppar i sig ungefär samma sak varje morgon. Kanske är frukostrutinen en trygghet att luta sig tillbaka mot, ett lugn som ger oss en bra start på dagen efter nattens långa fasta. 

Frukost som förr i tiden

  • Sill

    Ge dig själv en bra start dagen med sill, så får du i dig både vitamin D och Omega-3.

  • Råggröt

    Bättre frukost får man leta efter! Råggröt är både gott, mättande och går dessutom att variera till oändlighet.

  • Korv

    Mätta magen med korv så blir du redo för en lång arbetsdag.

  • Risgrynsgröt

    Lyxa till morgonkvisten med risgrynsgröt. Passar till frukost året runt, och inte bara under juletid.

  • Löskokt ägg

    Fyll på proteindepåerna med ett löskokt ägg – en klassiker som aldrig går ur tiden.

  • Toast med marmelad

    Älskad då som nu – inget slår rostbröd med en riktigt god och smakrik marmelad. Mums!