Hoppa till sidans innehåll

Genom kurser för bröstcancerdrabbade vill matskribenten och samtalsterapeuten Berit Paulsson inspirera till att laga mat som stärker och ger kroppen ny energi. Men minst lika viktigt är samtalen kring köksön.

Text: Lina Wallentinson Foto: Peter Knutsson

När Berit Paulsson håller sina kurser så ligger tonvikten på grönsaker, helst ekologiska – där de lila, röda, gula, gröna och vita färgerna signalerar gott om skyddande antioxidanter. Kryddor som sambal, pepparrot, gurkmeja och ingefära ger de oftast enkla recepten det lilla extra. Processade livsmedel och socker lyser med sin frånvaro. Men några desserter får ändå vara med, försiktigt sötade med honung eller färska steviablad. Berit är noga med att inte komma med pekpinnar eller skuldbelägga något ätande.

Man har inte fått cancer för att man ätit fel. Maten är bara en del. Det är jag ett levande bevis på. Jag har alltid ätit bra, ändå fick jag cancer.

Men är det någon gång man är motiverad att ändra sina vanor så är det efter en tuff behandling, för att förebygga mer sjukdom. Kanske har man också tappat aptiten och ätit dåligt under cellgiftsbehandlingen. Nu behöver kroppen mat som stärker och ger ny energi. Är det någon mindre bra vana som är svår att sluta med så är Berits råd helt enkelt att behålla den så länge – och i stället lägga till något bra. Det är viktigare att lägga till än att dra ifrån.

– Då brukar det lösa sig av sig själv. 

Matlagningen  en sorts terapi

Näring, energi och antioxidanter i all ära – kursen handlar minst lika mycket om att stressa ner och vara närvarande i matlagningen. Eller som Berit uttrycker det: Ska man ändå laga mat kan man lika bra njuta av det. Levande ljus och lugn musikförstärker känslan. 
 – Många väntar med myset tills man sätter sig. Men man kan ta vara på tiden i köket också. Jag vill också locka till att hacka och skära, att det finns en glädje i det. Det är mycket prat och skratt under kurserna, men då och då ber Berit om några minuters tystnad. Tanken är att deltagarna verkligen ska känna hur det doftar av den hackade rosmarinen och rivna ingefäran, hur smöret låter när det fräser i pannan eller vad som händer i munnen när man tuggar på en äppelbit. 

Glöm inte de egna behoven

Berit uppmanar också kvinnorna att försöka känna efter vilken mat de mår bra av: hur det känns i kroppen när de ätit en måltid. 
– Många har inte alls funderat på det tidigare, utan kanske bara lagat och ätit sådant som den övriga familjen gillar. Jag var likadan själv, och lagade mat som jag visste att min man och min dotter tyckte om. Till slut glömmer man nästan bort sina egna behov och vad man gillar. Nu har jag blivit lite mer egoistisk, säger Berit med ett leende.

 


Ute efter recept? Här hittar du 9 härliga recept från Berit Paulsson, och om du är intresserad av ännu mer så kan du kika in på ICAs samlade nyttiga recept.