Bild laddas
Recepttips

Bakning för diabetes typ 1

Baka med mindre mängd socker, men med mer fibrer som hjälper till att balansera de snabba kolhydraterna. Här är några härliga kakor och muffins ur boken ”Hjälpredan för typ 1-diabetes”. Så klart passar recepten alla som vill fika lite nyttigare.

Mums med mindre eller inget tillsatt socker

OBS: Även bakverk där ingredienserna var för sig kan tänkas vara nyttigare än i vanliga bakverk, innehåller ändå dessa recept mycket kcal. Det betyder att de bör ätas sällan och i begränsad mängd.

  • Banankaka utan tillsatt socker

    17
    8

    En god och saftig kaka som är perfekt när du har bananer över. Det är frukten som ger sötman i kakan.
    Kakan innehåller 25 g kolhydrater/100 g eller 336 kcal/100 g.

    Banankaka utan tillsatt socker
  • Chokladkaka med bönor

    37
    1

    Bönor i kakan ger en härlig konsistens men smakar inte bönor.
    Kakan innehåller 33 g kolhydrater/100 g eller 363 kcal/100 g.

    Chokladkaka med bönor
  • Smulpaj med äpple

    12
    1

    Gott och enkelt att sno ihop när det är äppelsäsong. Testa att göra smultäcket till olika frukt- och bärpajer. Exempelvis med jordgubbar, hallon, blåbär, björnbär, rabarber med mera.
    Kakan innehåller 23 g kolhydrater/100 g eller 207 kcal/100g.

    Smulpaj med äpple
  • Blåbärsmuffins med mindre socker

    44
    4

    Goda och lättbakade muffins till fikat eller barnkalaset.
    Muffinsen innehåller 29 g kolhydrater/100 g eller 238 kcal/100 g eller cirka
 23 g kolhydrater/styck.

    Blåbärsmuffins med mindre socker
  • Glutenfria solrosmuffins med morot och apelsin

    15
    5

    Gott och bra glutenfritt alternativ till vanliga muffins.
    Muffinsen 25 g kolhydrater/100 g eller 215 kcal/100 g eller cirka 14 g kolhydrater/st.

    Glutenfria solrosmuffins med morot och apelsin
»Hjälpredan« – en bok som stöttar i vardagen

Karolina Janson vet hur det är att vara mamma till ett barn som drabbas av diabetes typ 1. Hela livet ställs på ända. Tillsammans med Karolinska Institutet och Astrid Lindgrens barnsjukhus har hon skrivit »Hjälpredan«.

Varför ville du göra boken »Hjälpredan«?

– När vår dotter Lisen fick diabetes var vi på sjukhus i två veckor. Väl hemma kändes det som att komma hem med en nyfödd – hur skulle vi göra, utan läkare och sjuksköterskor till hands dygnet runt? Jag hoppas boken kan hjälpa föräldrar i samma situation. Kanske inge hopp och ge inspiration till föräldrar vars barn just fått diagnosen diabetes typ 1.

Hur lång tid tog det att vänja sig vid det nya livet?

– Efter ett år har man gått igenom alla årstider, högtider, semestrar osv, sådant som påverkar livet med sjukdomen. Efter sex månader fick jag ändå en svacka; jag hade haft en skev bild av hur komplex sjukdomen är. Hur »rätt« man än gör så blir det lätt fel.

Hur har diabetesen förändrat er?

– Jag har blivit mer ödmjuk inför livet. Det är skört. Och jag är på något sätt ändå tacksam att det är en sjukdom man kan leva med och leva bra med. Vi har försökt att inte ändra vårt liv; i stället får diabetesen anpassa sig efter hur vi vill leva!

Har era måltider förändrats?

– Den största skillnaden är att vi måste räkna varje kolhydrat Lisen äter, för att dosera insulinet. I början tog det mycket tid, men nu har vi bättre koll. Matmässigt har vi inte ändrat så mycket – rådet till den som har diabetes typ 1 är samma som för alla andra: en bra och balanserad kost.

Vad är skillnaden mellan diabetes typ 1 och typ 2?

– Det är stor skillnad. Diabetes är ett samlingsnamn på flera sjukdomar med ett gemensamt: Kroppen kan inte producera tillräckligt med insulin och blodsockerhalten i blodet blir för hög. Barn får i huvudsak typ 1 medan vuxna och äldre oftast får typ 2. Typ 1 kan inte förebyggas och kräver livslång behandling. Typ 2 kan ofta förebyggas med motion, mat och viktnedgång och behandlas med tabletter eller livsstilsförändringar. I Sverige har ca 450 000 personer diabetes, av dessa har 50 000 typ 1.

Tips och råd, t ex vid barnkalas eller fika hos kompisar?

– Undvik söt saft och läsk, välj sockerfria alternativ som funkar för alla. Grönsaksstavar är bra att komplettera fikat med; fibrerna balanserar de snabba kolhydraterna. Portionsförpackat är bra för den som måste hålla koll på innehållet, t ex glasspinnar. Våga fråga barnets föräldrar!

Du kanske också vill läsa

Mythbusting

7 vanliga myter om diabetes

Här går vi igenom och slår hål på vanliga myter om diabetes.
Bild laddas
Matskola

Allt om jordärtskockan

Här hittar du svar på alla dina frågor om jordärtskockan och dessutom härliga recept.
Bild laddas
Så lyckas du

Bröd utan jäst - recept

Det går alldeles utmärkt att baka gott bröd utan jäst och här är recepten som bevisar det!
Bild laddas
Köttfri fest

Vegetarisk nyårsmeny

Den ultimata vegomenyn för dig som vill äta mer grönt. Vegetarisk mat är också lyxig!
Bild laddas
Nya klassiker

Vegetarisk husmanskost

Klart att det går att laga husmanskost utan kött!
Bild laddas
Recept

Vinterns godaste vegetariska grytor

Bourguignon, curry eller stroganoff - vilken blir din bästa kompis i vinter?  
Bild laddas
Historia och recept

Juldrycker

Hur uppstod julmusten? När började vi dricka glögg? Och vad är grejen med mumma till jul? Alla dessa frågor besvarar vi, och dessutom inspirerar vi till nya juldrycker att servera i jul.
Bild laddas
Små munsbitar!

Läckra kanapéer

Perfekt som plockmat på minglet, aptitretare på buffébordet eller som förrätt.  
Bild laddas
Smart mat

Recept på billiga vardagsrätter

Här är 10 snabblagade och billiga recept som underlättar i vardagen. Bra att ha på lager!
Bild laddas