Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Ladda på rätt sätt

Energi

på menyn

För olika typer av uppgifter krävs olika energikällor. Några fungerar som bränsle till musklerna, andra behövs för att stärka immunförsvaret. Här är näringskällorna du behöver för att ge kroppen bästa möjliga förutsättningar.

Kolhydrater

Kolhydrater hjälper oss att klara fysisk ansträngning. Snabba kolhydrater ger omedelbar energi under kort tid, medan energin från långsamma kolhydrater tar längre tid på sig att komma ut i blodet och håller insulinnivån på en jämn nivå.

Proteiner

Protein bygger och reparerar våra celler och muskler, men är också viktigt för att bilda hormoner och stärka immunförsvaret. Proteiner består av aminosyror och flera av dessa kan inte tillverkas av kroppen på egen hand. Därför måste de dagligen tillföras genom maten vi äter.

Fett

Fett är viktigt för immunförsvaret, för att våra celler ska fungera och för att kroppen ska kunna ta upp vitamin A, D, E och K. Fett är dubbelt så energirikt som kolhydrater och protein och om du ägnar dig åt långvarig fysisk aktivitet är det viktigt att du får i dig tillräckliga mängder. Se dock till att välja fetter med bra kvalitet som oliv- och rapsolja och begränsa de fasta fetterna som ost och smör.

Vitaminer och mineraler

Vitaminer och mineraler är små byggstenar som är livsnödvändiga för att kroppen ska fungera. Äter du varierat och har en kost som innehåller mycket frukt, grönsaker och fullkornsprodukter får du automatiskt i dig den rekommenderade mängden.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer