Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Laktosintolerant? Se till att starta dagen på topp med en näringsrik och laktosfri frukost, för bra välmående i magen hela dagen. Här är 4 laktosfria recepttips som är extra snälla mot känsliga magar. Hoppas det smakar!

Artikel i samarbete med Skånemejerier
Tips! Fler recept på laktosfria frukostar hittar du här!

Vad är laktosintolerans?

Kort sammanfattat är laktosintolerans symptom mot mjölksocker – även kallat laktos. När man upplever obehag av laktos sker det på grund av att man har en brist på enzymet laktas som annars bryter ner laktos i tunntarmen. Läs mer om laktosintolerans här.

Misstänker du att du är laktosintolerant kan du byta ut dina laktosprodukter mot laktosfria under ett par veckor. Varför inte börja med att testa frukostarna nedan? Försvinner besvären kan laktos vara orsaken. Om symptomen kvarstår så rekommenderar vi dig att kontakta din husläkare.

Ingen laktos, inga problem!

Som tur är finns det mycket laktosfria produkter i kyldiskarna. Du kan enkelt välja bort laktosprodukter utan att behöva välja bort smak eller näring. Laktosfri mjölk är precis lika god och innehåller precis som vanlig mjölk 18 av 22 viktiga näringsämnen som kroppen behöver. I magen finns nästan alla våra immunceller, och det är där kroppen tar upp näring från det vi äter. Så vad är bättre än att börja dagen med en riktigt näringsrik frukost?

Laktosfria & näringsrika frukostar:

  • Havregrynsgröt med banan och blåbär

    Frukostklassikern havregrynsgröt är ett smart sätt att få i sig mättande proteiner på morgonen. Koka upp med mjölk för extra näring och servera med blåbär för en riktig antioxidantboost. Smaksätt med kardemumma eller ingefära som pricken över i!

    Havregrynsgröt med banan och blåbär

  • Avokado- och bärsmoothie

    Supergod och näringsrik smoothie är aldrig fel. Mixa och njut av den här godingen till frukost, mellanmål eller varför inte efter träningen? Hela 40 procent av ditt B12-behov blir täckt av denna smoothie.

    Avokado- och bärsmoothie

  • Overnight oats med äpple och kanel

    Till snoozaren är overnight oats ett hett tips! Du blandar havre med mjölk i ett glas och låter stå och götta till sig över natten. Redo att hugga in i direkt på morgonkvisten! Vår favorit är att servera med äpple och kanel. Och visste du att över hälften av ditt fosforbehov blir täckt om du äter detta!

    Overnight oats med äpple och kanel

  • Matcha latte

    Matcha är ett slags grönt te som är rik på antioxidanter och aminosyror. Blanda matchapulvret med varm mjölk och söta med agave sirap eller honung om du vill. En latte ger en femtadel av ditt dagliga D-vitaminbehov!

    Matcha latte

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer