Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

När vi just greppat hur man kokar dinkel och blandar chiapudding, då är det dags för nya exotiska bekantskaper. Hur används egentligen teff, quinoa, amaranth, hirs och durra? Vi guidar dig rätt bland de glutenfria grynerna.

Text: Lina Wallentinson Foto: Simon Bajada
Vill du njuta av nybakat OCH glutenfritt bröd? Här hittar du våra recept på glutenfri bakning!

 

6 glutenfria gryner

  • Hirs

    Hirs

    Hirs är egentligen inte en växt, utan en grupp med runt 50 olika hirssorter. Redan för 8000 år sedan odlades hirs i bland annat Kina. För den som inte tål gluten men är sugen på couscous är hirs ett bra alternativ, det är lite samma konsistens och utseende. Tänk på att låta den kokta hirsen vila en kvart och lufta sedan med en gaffel. Hirs är också ett bra alternativ till polenta. Koka den krämig i buljong och smör och ät direkt. Eller låt den svalna, skär i bitar och stek den frasig.

    Tabbouleh med hirs och annat smarrigt!

  • Quinoa

    Quinoa

    Quinoa är en ört som kommer från Sydamerika. Vanligast förekommande är den vita sorten, men den finns också i rött och svart. Med sin neutrala smak och förhållandevis korta koktid på ca 15 minuter är den ett riktigt bra alternativ till pasta, framför allt om man vill undvika gluten. Förutom att det är glutenfri har den också ett högt innehåll av protein och mineraler, är rik på kostfiber och har ett lågt innehåll av mättat fett. Inte konstigt att det här supergrynet har blivit en riktig succé.

    Supernyttigt och mättande quinoa- och fröknäcke

  • Amaranth

    Amaranth

    Amaranth spås av många bli nästa stora trendfrö efter quinoa. Och visst har det lilla minifröet, också med ursprung i Sydamerika, förutsättningar. Proteininnehållet är högt, ca 15 procent, och av bra kvalitet. Att ersätta ris eller pasta med bara amaranth känns inte lika självklart som med till exempel quinoa, Amaranth blir inte riktigt lika mjuk som sitt kusinfrö. Amaranth funkar fint som gröt, men med en koktid på dryga halvtimmen är det inget för stressiga vardagsmorgnar. Att poppa amaranthfrön, så som man gör med popcorn, är en tradition med anor. Popsen kan ätas som flingor eller blandas i en granola.

    Matig avokado- och äppelsmoothie

  • Teff

    Teff

    Teffmjöl drar i färg och smak åt rågmjölshållet. Ursprungligen kommer det från Eritrea och Etiopien. De finns i en ljus och en mörk variant. De minimala teffkornen kan användas som ersättare till ris eller pasta (koktid ca 15 minuter), men passar nästan bättre att koka lite längre och i mer vatten till en gröt. Rosta gärna kornen först för att förstärka den lite nötiga smaken. Teffkorn kan också användas i bakning, lite som vallmofrön ger de ett gott crunch i både mjuka kakor, bröd och småkakor. Teffsmaken passar bra ihop med choklad och varma kryddor som ingefära, kardemumma och kanel. Teff är liksom andra sädesslag rikt på protein, fibrer och värdefulla mineraler.

    Teffgröt med bär, nötter och kokoschips

  • Durra

    Durra

    Durra må vara relativt okänt hos oss men är faktiskt världens femte mest odlade sädesslag. Traditionellt används durra brett, förutom till mat också till alkoholdrycker och djurfoder. Genom hajpen för glutenfritt har vi lärt känna durramjöl, nu säljs också de hela kornen. Durra har en mild fullkornssmak och passar bra kokta som alternativ till ris, pasta och couscous. Eftersom koktiden är en hel timme är det smart att göra en större sats när man ändå är igång.