Hoppa till sidans innehåll

Nu är det hög tid att fylla på med frukt och grönt i regnbågens alla färger. Ju fler nyanser på tallriken desto bättre. Här är recepten att prova i vabruari, och en guide till råvarorna som kan hjälpa immunförsvaret på traven!

Recept Liselotte Forslin Styling Ylva Bergqvist Foto Lennart Weibull

  • LAX

    Rik på bland annat omega-3, protein, D-vitamin, vitamin B12 och selen. De omättade fettsyrorna i lax, däribland omega-3, bidrar bland annat till att bibehålla normalt blodtryck och blodfettsnivåer. Mineralet selen är en av de starkaste naturliga antioxidanterna, som kan påverka immunsystemet positivt.

  • RÖDKÅL

    Rik på C-vitamin och även en källa till vitamin K som bland annat behövs för blodets koagulationsförmåga. Den är också fullspäckad med antioxidanter i form av antocyaniner som ger kålen dess lila färg och som historiskt använts i antiinflammatoriskt syfte.

  • GURKMEJA

    Gurkmejan är känd för sin karaktäristiska gula färg. Roten får sin färg av antioxidanter i form av polyfenolerna curcuminoider, där den viktigaste är kurkumin, som historiskt använts i antiinflammatoriskt syfte.

  • SÖTPOTATIS

    Sötpotatis är en källa till fibrer och innehåller kalium som hjälper muskler och nervsystem att fungera. Potatisen får sin gula färg från betakaroten som är ett förstadie till vitamin A.

  • SPENAT

    Spenat innehåller järn, magnesium och massor av kalium. Som om det inte vore nog så är spenat också en källa till vitamin E och är rik på vitaminerna A, C och folat. Spenat innehåller även antioxidanterna karotenoider. För att behålla så mycket av näringsämnena som möjligt, använd spenaten rå i exempelvis sallad.

  • LINGON

    Lingon innehåller vitaminerna C, E och K. Det lilla bäret har också en hög halt antioxidanter av gruppen polyfenoler, bland annat reservatrol, som ger lingonen deras röda färg och som historiskt använts i antiinflammatoriskt syfte. Helst ska lingonen ätas så oprocessade som möjligt!

  • INGEFÄRA

    Ingefära är en kryddstark rot som verkar antiinflammatoriskt.

  • GRÖNKÅL

    Grönkål innehåller massor av C-, A- och K-vitamin men är även en källa till vitamin E och mineralerna kalcium och kalium. I grönkål finns också antioxidanter som flavonoider och karotenoider (bland annat lutein) som historiskt använts i antiinflammatoriskt syfte.

7 färgstarka recept

  • Stekt lax med ugnsrostade rotfrukter och grönkålspesto

    Få smaker passar så bra tillsammans som stekt lax med grönkål! Här serverar vi stekt laxfilé med ugnsrostad morot, kålrot, sötpotatis och rödlök. En grönkålspesto på grönkål, solroskärnor och parmesan blir pricken över i!

    - Stekt lax med ugnsrostade rotfrukter och grönkålspesto

    Spara

  • Bönburgare på kidneybönor med avokadoröra

    En riktigt god och saftig lakto-ovo vegetarisk burgare gjord på kidneybönor som mixas med solroskärnor, ägg och havregryn. Smeten får smak av parmesan och rökt paprikapulver. Servera i hamburgerbröd med krämig avokadoröra och krispig rödkål!

    - Bönburgare på kidneybönor med avokadoröra

    Spara

  • Sötpotatissoppa med ingefära och koriander

    En ljuvligt smakrik och slät soppa på sötpotatis. Soppan får också smak av kokosmjölk, lime, gurkmeja och ingefära. Servera soppan med yoghurt, pumpakärnor och koriander.

    - Sötpotatissoppa med ingefära och koriander

    Spara

  • Green goddess-röra

    En helt otrolig krämig grön röra på sojabönor och fetaost. God som pålägg eller tillbehör till mat. Denna green goddess dip passar även perfekt att dippa grönsaksstavar i!

    - Green goddess-röra

    Spara

  • Pastagratäng med spenat, fetaost och butternutpumpa

    I denna härligt värmande pastagratäng får spenat, fetaost och butternutpumpa spela huvudrollen. Gratängen blir krämig och mustig tack vare mascarpone, fetaost och parmesan. Panko på toppen tillför krisp!

    - Pastagratäng med spenat, fetaost och butternutpumpa

    Spara

  • Smoothie med lingon och kardemumma

    En lingonsmoothie är nyckeln till en riktigt bra start på dagen, eller som mellis för att få en extra energikick. Här görs smoothien med lingon, banan, kardemumma och filmjölk.

    - Smoothie med lingon och kardemumma

    Spara

  • Buddhabowl

    En ovovegetarisk bowl fullspäckad med godsaker! Färgstarka grönsaker som rödbetor, morötter, grönkål och avokado sätter smak på denna buddhabowl med matvete som bas. En smarrig ingefärsdressing och knapriga honungsmandlar blir pricken över i.

    - Buddhabowl

    Spara